Vegan in Londen – The Mae Deli

Ons bezoekje (dat van J. en mij) aan Londen begin maart, was kort maar goed. Londen is één van mijn favoriete steden en het liefst van al zou ik er meerdere dagen per jaar doorbrengen. Ik hou heel erg veel van de natuur en rust, maar af en toe vind ik het zalig om in een bruisende stad te zitten waar zoveel te beleven is. En uiteraard, waar ik lekker vegan kan eten. Lijstjes-(en controle-)freak zijnde, begon ik tijdig aan een lijstje met de plekken die ik wou bezoeken èn waar ik wou gaan eten. J. vind dit niet zo leuk om te doen, dus hij laat dit graag aan mij over. Mijn lijstje werd al snel veel te lang voor het weekend dat we daar waren, maar dan hadden we tenminste wat keuze.

The Mae Deli, Vegan Londen | De Groene Keuken

Een beetje last-minute zag ik voorbij komen dat ‘Deliciously Ella‘ een zaak heeft geopend in Londen. Nu, ik ben helemaal geen fan van het eerste uur, ik vind het een beetje jammer dat ze niet voor 100% plantaardig gaat en nog af en toe dierlijke producten gebruikt (vnl. honing), maar ik was wel benieuwd. Toch stond het niet bovenaan op mijn te bezoeken plaatsen om te gaan lunchen. Omdat we de eerste dag echter zoveel hadden gegeten, leek het me wel een goed plan om op zondag gezond en licht-verteerbaar te lunchen en dan paste The Mae Deli perfect in dat plan!

We kwamen aan in The Mae Deli rond 11 uur in de voormiddag en de kleine, maar gezellige, zaak zat al goed vol. Op de bovenverdieping heb je aan de kant een kleine toog met krukken en aan de andere kant zit de bedieningstoog waar je ’s ochtends de ontbijtgerechtjes kunt zien en ’s middags de salades en warme gerechten die dan geserveerd worden. Ook staan er de desserten, die er niet alleen heerlijk uitzien, maar ook nog eens vrij gezond zijn. Beneden kun je ook aan tafeltjes zitten. Toen wij aankwamen, was het hier ontzettend druk. We hadden geluk dat er net twee mensen vertrokken zodat wij boven aan twee krukken konden gaan zitten.

The Mae Deli, Vegan Londen | De Groene Keuken

De kaart is beperkt, maar je kunt wel de hele dag uit de ontbijtgerechten kiezen en ’s middags komen hier verschillende opties voor salades bij. Qua drank was er een ruime keuze: er waren verschillende sapjes, smoothies en warme drankjes. We hadden de indruk dat alles vegan was, buiten de kip of zalm die je erbij kunt nemen (het kost dan wel veel om dit erbij te nemen, maar uiteraard zien wij het liever zonder de dode beestjes erbij..). We hebben sowieso bij alles nog even gecheckt of het vegan was.

Omdat ik altijd zin heb in ontbijtgerechten, koos ik voor de pancakes met appel- en vruchtencompote en ahornsiroop. Normaal gezien waren er ook nog kokosschilfers bij, maar ik vroeg om die achterwege te laten omdat ik nu eenmaal geen fan ben van kokos. Erbij nam ik een chocolate milkshake, wat eigenlijk een smoothie van banaan met cacao was, wel erg lekker! Ook de pannenkoekjes waren lekker, ze waren gemaakt van boekweitmeel en de compote erbij maakte het geheel net zoet genoeg.

The Mae Deli, Vegan Londen | De Groene Keuken

J. nam ook een chocolate milkshake en nadien nog een sapje dat ook in de smaak viel. Om te eten koos hij de Mix Mae, een mengeling van 4 warme gerechten en/of koude, die je daar zelf kunt kiezen. Hij koos voor o.a. zoete aardappel, een warme curry en zoete aardappelballetjes. Uiteraard nam ik van alles een hapje en het werd helemaal goedgekeurd! Ik vind het vooral fijn dat alles zo simpel was, toch erg lekker èn gezond, want als je een paar dagen in Londen bent ga je toch vooral uiteten en wordt het al snel wat veel.

We namen ook nog een peanut butter slice en een rocky road mee als dessert. Beiden waren super, maar vooral de rocky road zou ik elke dag willen eten. Ik ga dit binnenkort zelf eens proberen.

The Mae Deli, Vegan Londen | De Groene Keuken

Ondanks dat The Mae Deli niet volledig vegan is, is het zeker de moeite waard om te bezoeken. Het was er erg druk maar we moesten toch niet zo lang aanschuiven, werden goed en vriendelijk bediend en het eten was superlekker. De minpuntjes waren wel dat de deur vaak open stond en we het hierdoor wat koud hadden en dat door de drukte het iets minder gezellig was, maar ik ga er de volgende keer zeker opnieuw naartoe!

The Mae Deli
21 Seymour Place, London, W1H 5BH
Dicht bij metro Marble Arch


2 thoughts on “Vegan in Londen – The Mae Deli

  1. Mmm, dat klinkt allemaal zo lekker!
    En eigenlijk vind ik dat het frustrerendste aan citytrippen: op voorhand heb ik ook een heel lijstje met adresjes waar ik naartoe wil, maar je ‘kan’ maar drie keer per dag eten hé…

Geef een reactie

