Weekmenu #32

Wie heeft er nog zo genoten van het mooie weer de afgelopen dagen? Ik krijg daar altijd zoveel meer energie van! Het huis moest gekuist worden, maar dat heb ik netjes langs me neergelegd en heb wat in de tuin gewerkt. Dat was ook nodig en dan kon ik ondertussen tenminste genieten van het zonnetje. Vorige week was trouwens een leuke week, want ik deed nog meer leuke dingen dan de lentezon aanbidden. Zo gingen we donderdag een dagje naar Amsterdam, zo’n fijne stad! Maar ik ga er binnenkort wat meer over vertellen, want het zou een beetje de aandacht van mijn weekmenu afleiden vandaag:

Maandag : ik wou een lekker klinkend en uitziend gerecht uit My New Roots klaarmaken, maar helaas had ik enkele ingrediënten niet. Het werd een variatie op het recept, dat er wat minder lekker uit zag en waarschijnlijk ook wat minder lekker was dan het origineel: rijst met erwtjes, wortels en een dressing. Erbij stoofde ik een paddenstoelenmengeling bestaande uit kastanjechampignons, oesterzwammen, shiitakes en koningsoesterzwammen (de beste zwammen OOIT!). Het originele recept wil ik trouwens nog steeds proberen…

Weekmenu #32 | De Groene Keuken

Dinsdag : J. ging uiteten met collega’s, dus verwende ik mezelf met mijn favoriete Miso Noedelsoep. Ik maakte ze dit keer met prei, wortel, rode paprika, champignons en sojascheuten.  Voor mij blijft dit ook een ideaal gerecht om restjes te verwerken, zo werden die halve prei, halve paprika en dat half doosje champignons nuttig (en lekker!) gebruikt.

Woensdag : het werd weer soep, omdat ik al tijden zin had in een lekker vullende, kruidige dalsoep (en ook omdat ik dat receptje binnnenkort met jullie wil delen). Een soepje van rode linzen, wortel en tomaat, afgewerkt met vers citroensap en koriander. Dat laatste is trouwens een must, want dat maakt het geheel verrukkelijk. Erbij aten we huisgemaakt platbrood.

Weekmenu #32 | De Groene Keuken

Donderdag : in het prachtige Amsterdam genoten we van zoveel mogelijk vegan eten. We aten bij DopHert, één van de leukste vegan zaakjes in Amsterdam. Sinds kort zijn ze ook ’s avonds open en dat kwam voor ons perfect uit. We namen vooraf bitterballen en edamames die superlekker waren, vooral de bitterballen (maar eigenlijk zou ik elke dag bitterballen kunnen eten). Als hoofdgerecht smulden we van de DopHert burger en de saté met pindasaus, we aten elk de helft van elk gerecht omdat we beide niet konden kiezen. En erna at J. nog ijs met karamel en ik de worteltaart (omdat ik verliefd ben op worteltaart). Super!

Vrijdag : omdat vrijdag frietjesdag is, aten we verse frietjes bij J.’s ouders. We aten er een mengeling van kikkererwten, linzen en vegan gyros bij.

Zaterdag : ook zaterdag moest ik niet koken, wat een luxe! Na een succesvolle bakesale in Leuven met Heerlijk Plantaardig en Bite Back, aten we bij de Loving Hut Veganerie. Ik at een slaatje met o.a. vegan nuggets, wortelsalade, witte kool en aardappelschijfjes. Lekker en verfrissend!

Weekmenu #32 | De Groene Keuken

Zondag : we willen graag wat minder pasta eten en omdat we dit de hele week nog niet hadden gegeten, ‘mocht’ dat wel. Ik maakte volkoren fusilli met tomaten-cashewroomsaus, bloemkool en broccoli. Ik doe er ook altijd flink wat basilicum en edelgist bij, omdat het dan eens zo lekker is. De saus komt trouwens uit de allereerste editie van De Groene Keuken Magazine en komt elke lente weer op ons menu terecht.

Was het ook zo’n lekkere lente op jullie bord?


2 thoughts on “Weekmenu #32

  1. Klinkt weer als een heerlijke week! Net als Fieke ben ik ook aan het aftellen tot de asperges verkrijgbaar zijn bij de boeren uit de buurt… Niets schreeuwt voor mij zo hard lente als verse asperges!

Geef een reactie

