Goed voor jezelf zorgen, eten en bewegen [Groen & Gezond 2]

Ondertussen is het zo’n 3 weken geleden dat ik hier mijn intentie neerschreef om gezonder (en actiever) te gaan leven. Maar hoe zit het daar nu mee? Wel, het kon beter.

Groen & Gezond, of hoe ik als vegan fitter wil worden | De Groene Keuken

Als we thuis eten gaat het vrij goed om gezond te eten. Maar als we gaan uiteten, vind ik het vaak fijn om verschillende dingen te proeven en dan zit daar vaak ook iets vetter tussen (hoewel ik de Veganerie twee weken geleden wel een slaatje nam…). Hoe probeer ik thuis gezonder te eten?

  • ik probeer goed vooruit te plannen met een weekmenu, de ene week lukt dat beter dan de andere. Momenteel werk ik eerder met halve weekmenu’s, omdat dat beter uitkomt en dan kan ik twee keer per week de restjes wegwerken.
  • we eten minder brood, en als we brood eten maak ik het meestal zelf. Geen brood kopen, stimuleert me om ’s middags een lunchsalade te maken. Couscous is daarvoor een geweldig makkelijke basis, deze week gaf ik J. een paar keer couscous met bloemkool, zongedroogde tomaten, olijven, radijsjes en witte bonen mee (klaar in 10 minuten). Zo’n salade is trouwens ideaal om restjes in te verwerken. Wraps zijn ook fijn om mee te lunchen, want je kunt er niet alleen een lekkere spread op smeren, maar er ook veel groentjes tussen doen (+ ze zijn ook makkelijk mee te nemen).
  • ’s ochtends ontbijten we vaak met smoothies. Dat deden we voordien ook al vaak, maar ik probeer nu meer te variëren en niet altijd een smoothie met pindakaas te maken.
  • qua avondeten probeer ik simpelweg gevarieerd te eten. Ik ben gek op koolhydraten, ik hou van pasta, (gebakken) patatjes, rijst, … Maar ik probeer ze nu iets minder te eten en in plaats daarvan gebruik ik extra groenten. Voor mij is dit echt een geweldige oplossing om meer groenten te eten.
  • ik ben streng, maar niet te streng. Als ik een avond, zoals gisterenavond, ècht heel erg veel zin in burgers heb, dan maak ik burgers. Ik probeer er dan wat extra excuus-groenten op te doen, maar het blijft een vette burger tussen een broodje natuurlijk. Oh, en ik eet nog steeds mijn wekelijkse portie frieten. Tijdens de middag eet ik dan weer extra groenten. Als ik te streng voor mezelf zou zijn, zou ik het niet volhouden. Voel je niet schuldig als je eens minder gezond eet, er is altijd een nieuwe dag om gezond te eten – geniet vooral van wat je eet!
  • verder zijn de 10 tips van The Vegan RD een goede leidraad om gezond vegan te eten.

Weekmenu #32 | De Groene Keuken

Op gebied van gezonder eten gaat het dus goed, of toch volgens de ‘regels‘ die ik mezelf opleg. Qua beweging moet ik echter een tandje bijsteken. ’s Avonds, voor ik naar bed ga, denk ik héél vaak ‘morgenochtend ga ik lopen’ of ‘morgen ga ik fitnessen met fitness blender’. Maar dan slaap ik die nacht wat slechter of ik denk dat ik geen tijd heb of, of, of… En uiteindelijk sport ik die dag dan weer niet. Ik heb te weinig wilskracht op dit gebied en heb echt een schop onder mijn gat nodig. Wat ik wèl al gedaan heb is veel in de tuin gewerkt, zo’n 2 keer per week en dat voel ik ook. In de tuin werken is hier momenteel wel grond omwoelen die 2 jaar was afgedekt, onkruid wieden, plantjes planten en bloemen zaaien. Geen licht werk, maar een echte work-out. Daarnaast gaan we elke dag wandelen met de honden, vaak is dat maar een half uur à drie kwartier, maar het is wel elke dag een beetje beweging.
Hoe ga ik proberen om de komende weken/maanden wèl meer te bewegen?

  • PLANNEN! Wanneer ik iets in mijn agenda zet, houd ik mij er beter aan. Ik ga vanavond een weekplanning opmaken met wat ik wil doen en ik zet er, voor de veiligheid, iets extra in zodat het minder erg is als ik iets skip. Natuurlijk is het niet mijn intentie van iets niét te doen, maar ik ken mezelf…
  • ga op zoek naar de nodige inspiratie. Toen ik het boek Thrive Fitness aan het lezen was, kreeg ik voortdurend zin om te sporten. Voor mij werkt het dus als ik met de neus op de voordelen van sporten gedrukt wordt. Op mijn Pinterest probeer ik artikels en oefeningen bij te houden die me daarbij kunnen helpen. ‘From couch potato to fit‘ googelen werkt ook goed!
  • doe wat je leuk vindt. Ik ga nòg eens een poging ondernemen om beginnen te lopen met Evy. Ik vond lopen vroeger niet leuk, maar ik probeer het nog eens omdat ik het nu misschien wel leuk kan vinden. Wat ik het fijnst vind om te doen zijn simpele fitnessoefeningen, dus ga ik me vooral daar op richten. Als jij badminton heel leuk vindt, moet je misschien iemand zoeken die met jou wil gaan badmintonnen. Of basketten, of volleyballen, of een andere groepssport, of gaan zwemmen, of een fitness abonnement nemen.
  • ik ga vroeger slapen en sta vroeger op. Een tijd geleden had ik een goed ritme, momenteel is dat een beetje weg (dat heb ik helaas vaak na dat de zomer- of wintertijd ingaat). Mijn doel is nu om vroeger op te staan, zodat ik ’s ochtends aan mijn work-out kan beginnen.
  • tegenwoordig ben ik weer helemaal verliefd op lezen, helaas is dat een zittende activiteit. Maar, ik ga mezelf belonen met lezen. Wanneer ik mijn doel van de dag bereikt heb, mag ik weer lezen en anders niet. Dat lijkt misschien op een snoepje geven aan een kind als het iets flink gedaan heeft, maar ik denk dat het wel gaat werken.

Verder wil ik ook goed voor mezelf zorgen. De laatste maanden van 2015 en de eerste van 2016 was het hier ontzettend druk. Echt zo druk dat ik geen tijd meer voor mezelf nam. Ik was constant bezig met dingen die iets specifiek als doel hadden; mijn werk, het magazine, vrijwilligerswerk, … Uiteindelijk bleef er bijna geen tijd meer over om dingen te doen die puur ter ontspanning dienden en dat weegt door. Het uitte zich o.a. in het feit dat ik geen inspiratie had om te koken, iets wat ik zowat altijd heb en waar ik ook erg van geniet. De laatste twee maanden doe ik terug meer dingen die ik leuk vind, gewoon omdat ik ze leuk vind. Ik lees terug meer, ik kook uit kookboeken, ik werk in de tuin, ik ga wandelen met de honden, ik ga een dagje weg met J., vrienden of familie, … Het is zo belangrijk dat we af en toe ook iets voor onszelf doen, het houdt ons psychisch gezond en dat is minstens even belangrijk als een gezond lichaam.

Hoe gaat het met jullie? Hebben jullie nog extra tips? Ik ben er super benieuwd naar, dus vertel het me zeker!


4 thoughts on “Goed voor jezelf zorgen, eten en bewegen [Groen & Gezond 2]

  1. Het is niet zo eenvoudig als het lijkt hé?
    Ik zou heel graag ook wat vaker salades maken voor de lunch, maar het komt er gewoon niet meer van ’s avonds na het koken…
    Je moet je inderdaad vooral goed voelen bij wat je doet, en als je je met af en toe frietjes te eten goed voelt is dat zo🙂.
    Wat beweging betreft: vroeger zag ik er zó tegenop om te gaan zwemmen, maar elke keer als ik dan toch was geweest was ik zó blij dat ik het toch had gedaan. Sporten/bewegen geeft je zo veel nieuwe energie… Helaas ga ik nu niet meer zwemmen, maar ik wandel dagelijks wel een stukje naar de bus en terug, of ik fiets naar het werk.
    En dingen voor jezelf doen: dat heb ik de laatste tijd ook gemerkt, dat dat keihard nodig is. Je doet altijd alles in functie van anderen, maar soms eens ongegeneerd aan jezelf denken, daar is niks mis mee!

  2. Echt super leuk om te lezen dit!
    En ik denk ook al dat je goed begonnen bent hoor🙂 omdat je zegt dat het beter kan. Sommige dingen hebben misschien wat meer tijd nodig om je ertoe te kunnen zetten, dat heb ik ook ontzettend met sporten.
    Wat bij mij werkte is dat ik een datum neerzette wanneer ik écht ging beginnen met sporten, en voor mij was dat vorige week (haha dus ik moet nog maar zien of ik het volhoud, maar ik denk het wel! Want het gaat lekker!), 1 mei. Voor die tijd hoefde ik dus nog niet te sporten en ik wist dat die dag eraan ging komen en ik keek er ook naar uit, want ik weet hoe fijn sporten kan zijn. Ik moet me er wel toe zetten. Ik heb voor mezelf een trainingsschema gemaakt voor drie maanden en daar hou ik me aan. Hooguit mag ik méér doen, maar minder niet. En dat werkt voor mij!
    Liefs

Geef een reactie

