5 leuke plekjes in Amsterdam (voor vegans)

Niets zo fijn als in de vakantie een dagtripje maken naar een leuke stad! (Hoewel, een dag in de natuur spenderen is misschien nog wat fijner). J. en ik gingen in de lentevakantie een dag naar Amsterdam, omdat het niet te ver is, omdat het er prachtig is, omdat ze er veel leuke dingen hebben (ook omdat ze er het Van Gogh Museum hebben, maar daarvoor moesten we te lang aanschuiven en besloten we dat te skippen). Als vegan heb je bovendien keuze genoeg om ergens lekker te eten, iets dat bij ons vaak meespeelt om de locatie van de (dag)trip te bepalen.

Ondanks dat we maar 1 dag in Amsterdam waren, hebben we er veel aan gehad. We gebruikten de tram en wandelden veel, twee dingen waardoor je een goed beeld van een stad krijgt. Maar, welke plekjes zijn nu de moeite om naartoe te gaan in de stad van de walletjes?

  1. DopHert

Vegan Amsterdam | De Groene Keuken

Dit leuke eettentje komt met stip op één. We aten hier superlekker, de bediening was ontzettend vriendelijk èn ze verkopen er ook nog eens leuke spulletjes. We namen samen 2 borrelhapjes als ‘voorgerecht’: bitterballen en edamame. Ik heb iets met vegan bitterballen, dus misschien is mijn oordeel gekleurd, maar ze waren ècht lekker. De keuze voor ons hoofdgerecht was niet makkelijk, daarom namen we de DopHert burger (want een burger die naar de zaak genoemd is, moet wel goed zijn) en de saté met pindasaus. Hemel, zo heerlijk! We wisselden ons hoofdgerecht in de helft omdat we van beide gerechten wilden genieten. Omdat we nu eenmaal vreetzakjes zijn namen we ook nog een dessert: de carrot cake en een ijsje met karamelsaus. J. vond het ijs geweldig en ik mijn worteltaart ook! Voordat we vertrokken kochten we nog wat spulletjes, o.a. smeerbare parfum. Het is altijd wat aftasten met parfum omdat ik er meestal een allergische reactie op krijg, maar deze doet zijn ding zonder mij narigheid te bezorgen.
DopHert, Spaarndammerstraat 49 – Amsterdam

Vegan Amsterdam | De Groene Keuken

  1. Vegabond

Vegan Amsterdam | De Groene Keuken

Omdat de vegan winkels zo dun gezaaid zijn in de Lage Landen, vind ik het altijd fijn om ze te bezoeken. Vegabond is een léuke vegan winkel, ze verkopen lekkere dingen èn je kunt er iets blijven drinken en eten. Met lekkere dingen bedoel ik o.a. yoyo’s, dat zijn rolletjes gedroogd fruit die ik ooit via een Vegan Food Swap leerde kennen. Ik bracht ze ook al van Londen mee, maar mijn voorraad was al verdwenen… Bovendien heeft deze winkel een supertof logo en daar heb ik een zwak voor.
Vegabond, Leliegracht 16 – Amsterdam

  1. Charlie + Mary

Voor mij (en J.) hoort ethisch verantwoorde kledij bij een vegan levensstijl. Jammer genoeg is deze winkel niet volledig vegan, waardoor je wel nog de labels moet checken voor wol, zijde en leer. Maar eco en fair trade is ook al de moeite waard, niet?! Ik kocht er een jeans van Wunderwerk, omdat ik echt een nieuwe broek nodig had. Ze zit echt supergoed en is heel zacht. Naast Wunderwerk verkopen ze er o.a. ook People Tree en Studio Jux.
Charlie + Mary, Gerard Doustraat 84 – Amsterdam

  1. Nukuhiva

Ook deze winkel verkoopt fair trade en eco kleding, opnieuw helaas niet vegan. Mooi ingericht, hoewel ik de pashokjes een beetje onhandig vond. Ik kocht er een bloesje en maxi dress van Armed Angels (blijkbaar één van mijn favoriete merken, want ik kies heel vaak iets van dit merk uit). Ze verkopen er ook Komodo, Hoodlamb, Miss Green, Toms en meer.
Nukuhiva, Haarlemmerstraat 36 – Amsterdam

  1. Beter & Leuk

Vegan Amsterdam | De Groene Keuken

’s Middags lunchten we bij het vegetarisch ontbijt- en lunchcafé Beter & Leuk. Het is een leuk ingericht pand dat versierd is met  spullen die ze ook verkopen, van plantenhangers en kaartjes tot kleding en verzorgingsproducten. Omdat zowel J. als ik nog nooit de kans hadden om een Dutch Weed Burger te proeven, kozen we daar nu allebei voor. J. vond het een lekkere burger, ik vond het iets minder. De structuur, het broodje, de saus en groentjes erbij vond ik lekker, alleen de burger was niet mijn ding. MAAR, dat ligt volledig aan mij omdat ik nooit van de smaak van de zee heb gehouden. J. nam trouwens eerst nog een soepje dat ik heel erg lekker vond.
Beter & Leuk, Eerste Oosterparkstraat 73 – Amsterdam

Als je de Haarlemmerstraat (waar Nukuhiva ligt) verder afloopt, kom je op de Haarlemmerdijk, daar kwamen we langs een winkel met héél leuke films – The Silver Screen – een aanrader als je into alternatieve films bent. In diezelfde straat was er ook een toffe boekenwinkel, de Kookboekhandel, met enkel kookboeken! Ik ben er zelfs niet binnen geweest omdat ik wist dat ik me er arm zou kopen.

Waar ik héél erg veel spijt van had, was dat we te laat waren voor een vieruurtje bij Koffie ende Koeck (Haarlemmerweg 175). Voor mij is dit al reden genoeg om nog eens naar Amstedam te gaan! En voor kleding is de Geitenwollenwinkel ook een toffe (vegan!) plek (Utrechtsestraat 37).

Ben jij al in Amsterdam geweest? Heb je nog aanraders? 


5 thoughts on “5 leuke plekjes in Amsterdam (voor vegans)

  1. Leuke adresjes! Onthoud ik voor ons volgende tripje Amsterdam🙂

    Ik heb ook nog een tip voor jou: vooraf tickets reserveren voor het Van Goghmuseum. Dan mag je zonder aanschuiven naar binnen. Want het is écht wel de moeite! Voor sommige andere plaatsen geldt deze tip ook, het Achterhuis bijvoorbeeld.

  2. Ik ben van de week bij de oude Bolhoed op de Prinsengracht geweest. Heerlijk vegan ragoutcroissant met heerlijke salades op. Aanradertje!

  3. Dat zien er leuke adresjes uit! Ik heb ook nog een soort van tip: The hummus house. Ik ben er zelf nog niet geweest (ik heb wat staan kwijlen voor het raam terwijl mijn niet-veggie vrienden me verder probeerden te sleuren naar een of andere brasserie waar ze volgens het “normaal” eten verkochten), maar het zag er enorm leuk, betaalbaar en lekker uit🙂

Geef een reactie

