Vegadutchie – Jolijn Pelgrum

Recensie Vegadutchie | De Groene Keuken

Jolijn Pelgrum blogt reeds een aantal jaren op Vegadutchie. Ik ben al maaanden aan het broeden op een review van het gelijknamige boek, maar vandaag neem ik eindelijk de tijd om er iets over vertellen. Het is een mooi boek geworden, de fotografie is simpel maar toch zitten een aantal pareltjes tussen. De gebruikte lettertypes en kleuren zijn leuk, net speels genoeg en vooral heel goed leesbaar.

Het boek begint met wat Jolijn in haar keukenkastjes staan heeft. Zo’n stuk met allemaal ingrediënten sla ik in praktijk vaak over, maar in Vegadutchie is het kort en bondig gehouden en geeft het je net de informatie die je nodig hebt. Daarna wordt er meteen overgegaan naar de recepten. De recepten zijn ingedeeld in ontbijt, smoothies & drankjes, lunch, avondeten, toetjes & snacks en bodyrecepten.

Recensie Vegadutchie | De Groene Keuken

Recensie Vegadutchie | De Groene Keuken

In totaal vind ik ongeveer één derde van de recepten in dit boek de moeite waard om te maken. Het amaranth- en maïsbrood ziet er echt gewèldig uit, nu ik het opschrijf komt het zelfs weer bovenaan mijn te-maken-lijstje. Ook de smoothies zien er allemaal lekker uit. Qua hoofdgerechten zou er wat meer variatie in kunnen zitten en ontbreken er, voor mij, wat specialere gerechten. Toch lijken de sobanoedels met misodressing de moeite waard om te maken. Wat ik wel jammer vind is dat er regelmatig weinig groenten in de recepten zitten, bij de sobanoedels heb je bvb. maar 1 kleine wortel en 125 gr doperwten, voor mij is dat te weinig (en voor J. zeker).
Uiteraard maakte ik al een aantal recepten uit Vegadutchie. Mijn favoriete recept was de kersen en cacaosmoothie, hoewel ik er de tweede keer dubbel zoveel kersen in gedaan heb en meer melk (meer smaak + makkelijker te drinken). De chia-boekweitpannenkoeken waren lekker en vulden goed. Van de boekweitrisotto met oesterzwammen was ik iets minder fan, de structuur was niet zo mijn ding en qua smaak kon het nog wat gepimpt worden met iets extra. De tip om zongedroogde tomaten toe te voegen (wat ik niet deed), zou dit wel kunnen verbeteren.

Recensie Vegadutchie | De Groene Keuken

Mijn conclusie: Vegadutchie is een leuk boek, dat je zeker kan inspireren om gezond plantaardig te eten, ik zou het een 3/5 geven. Ik moet echter wel nog het bananenbrood proberen, want daar hoor ik alleen maar laaiend enthousiaste reacties over, misschien wordt het na dat recept wel een 3.5/5!

Het boek is niet meer in de boekhandel te krijgen in deze versie… Maar blijkbaar is er wel een nieuwe versie, uitgegeven onder de naam “Vegadutchie: Vegan Verleiding“. 

Vegadutchie – Jolijn Pelgrum
Uitgeverij Nieuw Amsterdam
176 p.

 


One thought on “Vegadutchie – Jolijn Pelgrum

Geef een reactie

