Big Vegan – Robin Asbell

Het eerste kookboek dat ik bovenhaalde voor deze Vegan MoFo was Big Vegan van Robin Asbell.  Het boek is al een aantal jaren in mijn bezit, maar ik heb er nog niet erg veel uit klaargemaakt. De naam zegt het zelf: het is een superdik boek met heel veel recepten maar jammer genoeg weinig foto’s.

review Big Vegan - De Groene Keuken

Van A tot Z

Big Vegan staat vol lekkere recepten die bovendien makkelijk te bereiden zijn. In het begin van het boek krijg je wat meer info over veganisme, koken, bakken, voedingsinfo, ingrediënten, … Verder is het boek onderverdeeld in verschillende hoofdstukken:
1. Pantry Staples: zelfgemaakte seitan, kaas, worstjes, bouillon
2. Breakfast: smoothies, granola, scramble, pannenkoeken, muffins, scones
3. Breads: van brood tot crackers
4. Sauces and Condiments: mayonaise, pesto, salsa’s en andere sauzen
5. Appetizers and Snacks: dips, hapjes, bruschetta
6. Salads: oosterse salades, pasta- en noedelsalades
7. Soups: gazpacho, aziatische soepjes, maaltijdsoepen, stoofpotjes
8. Side Dishes: groentegerechten en risotto’s
9. Main Courses: van sandwiches en pizza tot quesadilla’s, pasta’s en noedelgerechten
10. Grilling: enkele gerechten voor op de BBQ
11. Desserts: koekjes, bars, cake, taart, pudding, ijs en sorbet

Bij elk hoofdstuk staat wat meer informatie en een lijstje met de gerechten, heel handig als je op zoek bent naar een specifiek ontbijtgerecht en niet alle recepten wilt bekijken.

review Big Vegan - De Groene Keuken

Groots koken

Sommige gerechten in Big Vegan zijn een beetje gek. De granola-recepten, bijvoorbeeld, vind ik een beetje onhandig en bevatten veel te veel suiker. Om granola lekker te maken heb je echt niet zoveel suiker nodig.
Ik probeerde nog maar enkele gerechten uit dit boek: Marokkaanse tofu met couscous en mac’n’cheese. De tofu was echt heerlijk! Het was een simpel gerecht maar boordevol smaak en zeker voor herhaling vatbaar (dit schrijven doet me er trouwens aan denken). De mac’n’cheese was minder… Ik heb ondertussen al véél varianten voor vegan macaroni met kaassaus geprobeerd en deze versie staat niet in mijn top 5.

Gisteren probeerde ik de prei-aardappelsoep. Ik moest snel iets klaar maken en had niet meer zoveel groenten in de koelkast liggen. In het recept staat om enkel het wit van de prei te gebruiken, maar omdat ik het zonde vond om de groene stukken te laten liggen, deed ik die er ook gewoon bij. De ingrediënten zijn simpel en heb ik zowat altijd standaard in huis. De afwerking van de soep moest gebeuren met lente-uitjes, verse peterselie, cayennepeper en sojamelk. Ik nam peterselie, cayennepeper en stukjes groen van de prei i.p.v. de lente-uitjes (geen sojamelk omdat ik dat niet lekker vind in soep). Voor mij hoefde die afwerking niet, het smaakte er eigenlijk beter zonder. De smaak van de soep is voorspelbaar omdat er niet veel meer inzit dan prei en aardappel, maar wordt net iets minder saai dankzij de toevoeging van tijm en knoflook. Het recept is voor mij voor herhaling vatbaar, maar J. was er helaas niet zo’n fan van.

review Big Vegan - De Groene Keuken

Conclusie

Dit boek voorziet je makkelijk een jaar lang met een nieuw recept. Ik zou niet alles willen uitproberen, maar veel gerechten zijn wel aantrekkelijk om te maken. Het is vooral een boek dat ik uit de kast zou pakken als ik niet veel tijd heb om te koken of iets simpel wil maken, hoewel er ook uitgebreidere en moeilijkere recepten in staan. Het is een beetje jammer van het weinige aantal foto’s, maar het is duidelijk geschreven en handig ingedeeld.
Big Vegan krijgt van mij 3/5!

review Big Vegan - De Groene Keuken


2 thoughts on “Big Vegan – Robin Asbell

  1. I haven’t seen this cookbook in the UK, must look out for it – i do like flicking though cookbooks before buying them, but i know this would be a good one as I’ve heard good things about Robin Asbell. Lovely to make your acquaintnace through VeganMofo

Geef een reactie

