Kitchen Classics – Vegetarische Gerechten

Dit boek van Kitchen Classics heb ik al lang in mijn bezit, ik kocht het tijdens mijn eerste jaar als student in De Slegte in Brussel. Veel heb ik er echter nog niet uit klaargemaakt… Waarschijnlijk omdat toen mijn hele obsessie met kookboeken begonnen is en er altijd wel een ander boek was om iets uit te kiezen. Onlangs zocht ik echter naar iets met tofu, broccoli en pindasaus en dankzij eatyourbooks (waarover ik later graag eens uitweid) kwam ik op een recept in Vegetarische Gerechten uit: Roerbakschotel van tofu, pinda en noedels. Het is een ontzettend simpel gerecht, maar het zit boordevol smaak. Deze week maakte ik het voor de tweede keer klaar en J. is er zo gek op dat dat van hem wekelijks mag gebeuren. Ik vind het niet erg, want zeg nu zelf, gemarineerde tofu, broccoli, noedels èn pindasaus, dat kan niet slecht zijn!

Roerbakschotel van tofu, pinda en noedels uit Kitchen Classics Vegetarische Gerechten | De Groene Keuken

Pinda’s FTW!

Toch? Soms denk ik dat alles beter wordt met pindakaas, maar ’t is niet altijd zo. Bij deze roerbakschotel past het echter perfect! Zoals gezegd, is het een simpel gerecht en is het klaar op een klein half uurtje. De tofu moet o.a. in ketjap manis gemarineerd worden, maar omdat ik dit nooit gebruik, verving ik het dankzij de tip bij het recept door sojasaus en een klein beetje bruine suiker. De tofu liet ik goed uitlekken voor ik deze kort marineerde. Dit staat niet in het boek, wat een beetje jammer is voor mensen die niet vaak tofu gebruiken (door de tofu te laten uitlekken, neemt hij meer marinade op en wordt deze smaakvoller). Er moet ook een rode paprika in dit gerecht, maar bij gebrek aan paprika, gebruikte ik dubbel zoveel broccoli. Het recept is voor 4 personen, echter, uit ervaring weet ik dat dit meestal slechts iets te veel is voor ons twee (ik twijfel of wij gewoon grote eters zijn, of dat de hoeveelheden in kookboeken heel conservatief geschat zijn). Buiten het verdubbelen van de broccoli, nam ik 350 gr noedels in plaats van 500 gr. Verder hield ik de hoeveelheden in het boek aan en werd het maar 1 portie te veel, die at ik de dag nadien met veel plezier op als lunch. Kortom, het was een zeer geslaagd gerecht, vooral dankzij de heerlijke pindasaus!

Roerbakschotel van tofu, pinda en noedels uit Kitchen Classics Vegetarische Gerechten | De Groene Keuken

Kitchen Classics Vegetarische Gerechten | De Groene Keuken

Simpel, snel en gebruiksvriendelijk

Vegetarische Gerechten is opgedeeld in slechts 4 hoofdstukken:
– Hapjes en voorgerechten
– Salades en bijgerechten
– Pasta, noedels en rijst
– Curry’s, stoof-, roerbak- en ovenschotels
Opmerkelijk is dat er geen desserten in staan, maar ik mis ze niet echt. Ik was eigenlijk verbaasd toen ik dit boek nog eens doornam, hoeveel lekkere en makkelijke recepten er in staan. Het is eigenlijk het perfecte boek om op een inspiratieloze weekdag ter hand te nemen. Veel gerechten zijn op een half uur à een uur klaar. Andere vereisen wat meer aandacht en tijd, zoals gnocchi, cannelloni, lasagne, moussaka, … Toen het boek nog niet zo lang in mijn bezit was, maakte ik er een niet-vegan curry uit klaar. Ik weet nog dat ik de niet-vegan dingen erin eigenlijk minder lekker vond. De kruiden waren lekker, maar de kaas en het ei maakten het geheel raar. De basis van de curry zou veel lekkerder zijn met, bijvoorbeeld, wat tofu erin en wat extra groenten. Ook de boeddhistische noedels maakte ik ooit, maar veel staat me er eerlijk gezegd niet meer van bij.

De hoeveelheid vegan recepten in dit boek van Kitchen Classics is tamelijk groot, en de overige zijn makkelijk vegan te maken. Ricotta kun je vervangen door gemixte of blokjes tofu met eventueel wat citroensap en voor geraspte kaas heb je tegenwoordig ook genoeg vervangers (mijn favoriet is die van Veggi Filata). In de meeste recepten die ik bekeken heb, kun je de eieren gewoon weglaten of andere noedels ipv eiernoedels nemen.

Kitchen Classics Vegetarische Gerechten | De Groene Keuken

Conclusie

Ik moet dit kookboek echt vaker uit mijn boekenkast halen! Zeker wanneer ik weinig inspiratie en tijd heb, want er staan te veel lekker-uitziende gerechten in. Voor Orange is the New Black-kijkers een leuk weetje: er staat een pirozhki-recept in, de gevulde broodjes die Red in haar winkeltje verkocht voor ze naar Litchfield kwam. Kitchen Classics Vegetarische Gerechten krijgt van mij een mooie 3.5/5!

Kitchen Classics Vegetarische Gerechten | De Groene Keuken


Geef een reactie

