Fettuccine Alfredo from The Happy Herbivore | De Groene Keuken

The Happy Herbivore – Lindsay S. Nixon

The Happy Herbivore is één van mijn eerste vegan kookboeken. Ik weet nog dat ik het kocht omdat de gelijknamige blog toen een behoorlijke hit was, of dat was toch zo op de blogs die ik toen volgde. Eerlijk gezegd was ik een beetje teleurgesteld toen ik het boek eindelijk kreeg… De recepten zagen er niet echt aantrekkelijk uit en de foto’s waren wat ondermaats (en zijn dat nog steeds). Maar – ja daar komt de grote maar – zo’n 4 jaar na datum heb ik eindelijk een recept uit The Happy Herbivore uitgeprobeerd.

Fettuccine Alfredo from The Happy Herbivore | De Groene Keuken

J. had zin in pasta carbonara. Ik vond echter niet meteen een recept, maar wel één voor fettuccine alfredo in THH. Het zag er makkelijk uit èn ik kon ineens de blok silken tofu gebruiken die al enkele weken smeekte om omgetoverd te worden in iets lekkers. Veel werk was dit gerecht niet: het waren voornamelijk wat ingrediënten samen gooien in de blender en een pot pasta koken. Het lekkerste waren de bacon bits. Erg simpel en erg smaakvol! Ik dacht dat het met gedroogd sojagehakt niet zou lukken om de smaak van bacon ook maar een beetje na te bootsen, maar het waren knapperige, zoute, gerookte stukjes genot. De alfredosaus zelf mocht wat krachtiger zijn, de toevoeging van peterselie, vegan parmezaan en de bacon bits waren noodzakelijk om er een goed gerecht van te maken.

Fettuccine Alfredo from The Happy Herbivore | De Groene Keuken

Wat kan ik verder vertellen over The Happy Herbivore? Zoals eerder vermeld zijn de foto’s niet geweldig. Verder is de opmaak wel oké, een beetje speels. Handig is dat bij elk gerecht voedingsinformatie staat. De meeste recepten in THH zijn zonder vet en allemaal low-fat. Lindsay legt in het begin uit waarom veganisme goed is en ook waarom ze ervoor kiest om weinig vet te gebruiken. Ze kiest ervoor geen olie te gebruiken, maar wel ingrediënten die van nature vet bevatten zoals noten, zaden, avocado’s, … (ze volgt hierin o.a. The China Study en McDougall). Verder krijg je in de inleiding info over welke voedingsmiddelen je best in huis haalt, uitleg over typische keukentermen en oplossingen voor veel voorkomende problemen. Handig aan dit boek is dat er symbooltjes gebruikt worden om aan te geven of een recept niet gekookt moet worden, snel, vetvrij, glutenvrij of zonder soja is. Er staat zelfs bij of het een goed gerecht is om aan kinderen of omnivoren voor te schotelen.

The Happy Herbivore | De Groene Keuken

The Happy Herbivore | De Groene Keuken

Helaas ben ik niet ontzettend enthousiast over dit kookboek. Ik wil slechts één tiende van de recepten maken, maar die lijken wel lekker: de scones, champignonburgers, hippie loaf, baked ziti, seitan piccata, baked onion rings, … oh, en de gravy’s klinken ontzettend goed! Ik ben er dus zeker niet volledig negatief over, maar 2.5/5 is genoeg voor dit boek.

Fettuccine Alfredo from The Happy Herbivore | De Groene Keuken

Geef een reactie

