Veggie burgers, balletjes en broodbeleg – Miki Duerinck & Kristin Leybaert

Vandaag opnieuw een Nederlandstalig vegetarisch kookboek, omdat er jammer genoeg nog niet zoveel Nederlandstalige vegan kookboeken zijn. Ik heb Veggie burgers, balletjes en broodbeleg in mijn bezit sinds het vorig jaar verscheen en ik had er -schande, schande- nog steeds niet uit gemaakt. Tot nu natuurlijk. Dit toffe boek is al talloze keren bekeken, maar ik besloot telkens weer iets uit een ander kookboek te maken. Jammer, want er staan veel beloftevolle recepten in. Gisteren probeerde ik eindelijk een burger uit, na een moeilijke afvalrace want op mijn lijstje stonden veel potentiële kandidaten. Het werd de champignonburger met gekarameliseerde ui en rozijntjes, simpelweg omdat dit één van de weinige burgers was waarvan ik alle ingrediënten in huis had.

Champignonburger uit Veggie burgers, balletjes en broodbeleg | De Groene Keuken

Ik moet toegeven, het was snel klaar, op zo’n twintig minuten tijd had ik 6 mooie burgers klaarliggen om gebakken te worden. Als elk recept in dit boek zo snel klaar is, zal ik er zeker vaker iets uit maken. Enkel het bakken gaf wat problemen, omdat de burger toch wat uit elkaar viel. Het recept maakt 6 burgers, wat handig is, want zo kon ik de helft invriezen voor een volgende keer. Het resultaat was erg smakelijk! J. heeft minstens 4 keer gezegd dat hij het een lekkere burger vond. Ik serveerde de burgers trouwens met gebakken aardappelen, geroosterde bloemkool en uiensaus (uit De Groene Keuken Feest, p.23).

Champignonburger uit Veggie burgers, balletjes en broodbeleg | De Groene Keuken

Jammer dat het geen vegan kookboek is

Naast VBB&B heb ik nog wat kookboeken van Miki en Kristin. Heel fijn dat ze vegetarische kookboeken op de Belgische markt brengen, echter na een aantal jaren vind ik het jammer dat ze niet overschakelen op puur plantaardig koken. Dat klinkt misschien een beetje stom, want veel recepten zijn al vegan, ze geven het zelfs aan (wat wel heel tof is). De recepten die volgens hen niet te veganiseren zijn, zijn vaak met kaas of ei, waar ook wel een mouw aan te passen valt. De gerechten waar quorn in gebruikt wordt, kun je ook makkelijk aanpassen door bvb. kipstuckjes van Greenway/de Vegetarische Slager of tofu te nemen. Kortom, ik hoop dat hun volgende kookboek gewoon vegan is!

Veggie burgers, balletjes en broodbeleg | De Groene Keuken

Boordevol lekkers 

Uit elk hoofdstuk wil ik een aantal dingen proberen. In deze herfstperiode lijkt een seitan-pompoenburger me geweldig, of een heerlijk verwarmende Mexicaanse burger. Ik ben vooral benieuwd naar de balletjes in tomatensaus, omdat ik mijn recept nog steeds aan het perfectioneren ben en hier misschien iets van kan leren. Ook de noedelsoep met gerookte tofuballetjes intrigeert me. De spreads zien er eveneens veelbelovend uit: americain van wortel en paprika, kleurige groentespread en wittebonenspread met gerookte paprika (dat poeder maakt als lekker).

Eigenlijk is het een go-to kookboek voor als je wat inspiratieloos bent voor je lunch. De spreads spreken voor zichzelf, handig om op een boterhammetje te smeren. Maar ook de burgers en balletjes zijn lekker tussen een broodje, of kunnen fungeren als hoogtepunt bij een simpele salade. Enfin, ik heb mezelf overtuigd om hier vaker iets uit te maken, zeker als elk gerecht zo snel klaar en zo simpel is als de champignonburgers die ik maakte.

Veggie burgers, balletjes en broodbeleg | De Groene Keuken

Conclusie

Omdat het boek er ook nog eens mooi uitziet, – de lay-out is niet echt mijn ding maar is wel netjes en er wordt gewerkt met handige symbolen, plus de foto’s zien er aantrekkelijk uit – raad ik het graag aan. Als vegan kun je de meeste recepten makkelijk vegan maken, al dan niet dankzij de tips die Miki en Kristin geven, en de enkele waarbij dat onmogelijk lijkt, laat je gewoon links liggen. Ik val precies in herhaling, maar ook Veggie burgers, balletjes en broodbeleg krijgt van mij 3.5/5!


Geef een reactie

