Veganistisch Koken – Celine Steen & Joni Marie Newman + WINACTIE!

— WINACTIE ONDERAAN —

Dit kleine boekje heb ik al een aantal jaren in mijn bezit, ik kocht het toen in het Engels onder de leuke naam The Complete Guido to Vegan Food Substitutions. Zo’n twee jaar geleden werd het vertaald naar het Nederlands en is het in verscheidene boekhandels te koop. Superleuk! Want het is een handig kookboek, het staat boordevol recepten en informatie en daarnaast ziet het er gewoon tof uit. Mij doet het denken aan een schattig schrift, maar dan met mooie foto’s.

Veganistisch Koken + WINACTIE | De Groene Keuken

Inhoud

Het lijkt me een ideaal kookboek voor beginnende vegans, omdat je er goed mee leert ‘vervangen’. Maar zelfs nu heb ik vaak gewoon zin in een gerecht met veel vegan kaas of iets wat op ei lijkt en dankzij Veganistisch Koken kan dat gewoon:
1. hoe zuivel vervangen
2. hoe kaas vervangen
3. hoe eieren vervangen
4. hoe vlees, kip, varkensvlees en zeevruchten vervangen
5. hoe dierlijke bijproducten vervangen
6. hoe gluten vervangen
7. hoe soja vervangen
8. hoe geraffineerde suiker vervangen
9. hoe vet vervangen

Veganistisch Koken + WINACTIE | De Groene Keuken

Elk van de 9 hoofdstukken begint met waarom die bepaalde producten gebruikt worden en waarom en waarmee we ze kunnen vervangen. Ontzettend handig zijn de lijstjes van ingrediënten waarmee we andere ingrediënten vervangen, bijvoorbeeld als een recept vraagt voor hot dogs, dan gebruik je als vegan een vegan worstje uit de winkel of een zelfgemaakt alternatief dat in dit kookboek staat. Ook wordt er een recept als voorbeeld gegeven uit een ander kookboek waar dierlijke producten in gebruikt worden en duiden Celine en Joni aan wat je als vegan in de plaats kunt nemen. Ze geven zelfs tips hoe je deze dingen in de winkel kunt vinden en hoe je ze zelf kunt maken, gevolgd door recepten.

Koekjes uit Veganistisch Koken + WINACTIE | De Groene Keuken

Eruit koken

Omdat ik blijkbaar zin had in koekjes toen ik dit boekje bekeek, maakte ik er twee koekjesrecepten uit. Glutenvrije koekjes zelfs: de pindakaaskoekjes zonder bloem en de amaretti koekjes. Beiden een grote, grote hit! Toen ik de amaretti koekjes uit de oven haalde dacht ik even dat ze mislukt waren, omdat ze nog vrij zacht waren en het kleinste koekje er een beetje verbrand uit zag. Gelukkig is er niets mislukt aan, ze zien er een beetje uit zoals kokosrotsjes. Ze zijn echt overheerlijk (veel lekkerder dan kokosrotsjes)! Het enige wat ze nog lekkerder zou maken, zou wat gesmolten chocolade erover heen zijn. De pindakaaskoekjes zijn ook hemels maar een beetje zwaar, ik had niet anders verwacht van een combinatie van pindakaas en suiker.

Ongetwijfeld zijn er nog meer recepten die ik ooit ga uitproberen, zoals de macadamia brie, denver quiche, speculooskoekjes (ja nog meer koekjes), salisbury steak met champignon ui en saliesaus, hotdogs, schwarzwälder spek, pasta, witte bonen koteletten en verschillende soorten wafels.

Koekjes uit Veganistisch Koken + WINACTIE | De Groene Keuken
Amaretti koekjes
Koekjes uit Veganistisch Koken + WINACTIE | De Groene Keuken
Pindakaaskoekjes

Conclusie

Veganistisch koken is het perfecte kookboek voor beginnende vegans, maar als meer ervaren vegan heb je er ook wat aan, zeker als je af en toe nog trek hebt in een niet-zo-vegan maaltijd van vroeger. Omdat het boekje er ook nog zo leuk uitziet, goed opgebouwd is en er mooie foto’s in staan krijgt het 3.5/5, hoewel ik twijfel om het toch een mooie 4 te geven.

WINACTIE

Het wordt nog beter! Van de uitgeverij kreeg ik niet enkel een recensie-exemplaar, maar ik mag ook één exemplaar weggeven! Wat moet je doen om Veganistisch Koken te kunnen winnen? Laat hier een berichtje achter waarom je het leuk zou vinden om hier uit te kunnen koken èn like De Groene Keuken op Facebook. De winnaar wordt op 26 november bekend gemaakt. Enkel geldig binnen België en Nederland. Veel succes!


20 thoughts on “Veganistisch Koken – Celine Steen & Joni Marie Newman + WINACTIE!

  1. Blij met deze post, want deed me er aan herinneren dat wij dit boekje ook hebben maar dat ik er nog niets uit gemaakt heb. Beetje jammer want er staan leuke recepten in, bvb om zelf een vleesvervanger voor spek te maken. Ik doe dus niet mee aan de wedstrijd (ook al wordt de winnaar net op mijn verjaardag bekend gemaakt), maar ik ga me meteen eens in het boekje verdiepen!

  2. Zelf eet ik vegetarisch zonder kaas en zuivel, mijn mannen zijn alleseters. Het lijkt me ontzettend handig om gerechten te maken die wij alledrie kunnen waarderen. Soms door allemaal plantaardig te eten, soms door een gerecht te maken met én zonder dierlijke producten. Zoiets als een broodje hamburger voor de een en een broodje vegaburger voor de ander. Manlief houdt ook erg van een Hollandse pot, dat veganizen lijkt me geweldig, of pasta met vegan kaas waar iedereen van houdt. Kortom, leuk deze winactie, ik maak graag een kans 😀

  3. Super tof!! Dit zou eindelijk een boek zijn met alle handvaten die ik nodig heb voor mijn nieuwe gezonde. Lifestyle!!
    Ik zou dit boekje erg graag winnen om in mijn keukenraam te zetten en dus altijd binnen handbereik heb om de lekkerste en gezondste recepten te maken!

  4. Ik wil ‘m graag winnen… Omdat ik een gigantische boekenverslaving heb -zeker als het gaat over kookboeken- en je nooit genoeg recepten kan uittesten!
    Ik hou van compacte boekjes omdat ik ze overal mee naartoe sleep. Moeilijk met giga-exemplaren!🙂

  5. Ik ben geen veganist, maar maak weinig gebruik van dierlijke producten bij de bereiding van mijn voedsel. Kookboeken hebben altijd mijn interesse en ik ben toch wel benieuwd naar dit te winnen exemplaar.

  6. Het lijkt me superleuk om deze te winnen, aangezien ik als beginnende veganist nog steeds naar allerlei lekkere recepten op zoek ben. Ik zou het heel tof vinden om uit dit boek een aantal dingen uit te proberen en nieuwe inspiratie te krijgen🙂 leuk al die kookboek reviews!

  7. Ik ben nu zelf al enige tijd vegan, maar merk dat ik het nogal lastig vind om andere mensen te overtuigen hoe lekker plantaardig eten kan zijn. Met een lading nieuwe recepten en tips kan ik misschien tijdens de feestdagen lekkere gerechten op tafel toveren waar de hele familie jaloers op gaat zijn =)

  8. Hallo, ik ben sinds ongeveer 1 jaar ‘vegan’ geworden, maar kom toch tot vaststelling dat het mij regelmatig aan inspiratie ontbreekt en heb dus zeker behoefte aan meer receptjes en vooral aan informatie over ‘wat door wat’ te vervangen. Dus dit boek zou van harte welkom zijn😉 … Vegangroetjes en nog een fijn (vegan-)weekend toegewenst!

  9. Dit lijkt me een ideaal boek! Ik vier over 3 weken mijn 1-jarig 99% veganistisch bestaan, maar tot op heden krijg ik mijn man moeilijk overtuigd van de smakelijkheid van veganistische maaltijden. Hij vindt het allemaal maar “aparte dingen” en vindt het meeste niet lekker.. Ik hoop dat dit boek mij kan helpen wél lekker veganistisch voor hem te koken!

  10. Dit boekje spreekt aan voor een leek op vlak van veganistisch eten. Gezondheidsklachten hebben me doen inzien dat wat je eet een grote invloed op je algemeen functioneren kan hebben. Ik wil dus graag meer inspiratie krijgen om gevarieerder en lekker te kunnen blijven eten!

  11. Ik kook al jaren vegetarisch en hou ook enorm veel van deze keuken. Vorig jaar ben ik echter lactose-intolerant geworden, waardoor ik mijn eetgewoonten nog meer moest aanpassen. Ik zou heel graag dit kookboek winnen, omdat ik nog steeds kan bijleren en zo nieuwe en lekkere recepten kan klaarmaken.

    Groetjes, Lauren

  12. Gezien mijn toekomstige schoondochter veganist is heb ik mij vorige week voor het eerst gewaagd een veganistische maaltijd te bereiden, Volgend menu werd geserveerd: wortel-pastinaaksoep ,hoofdgerecht vegan kokoscurry en nagerecht notencake. Alle gezinsleden waren dolenthousias. En eerlijk, het smaakte heerlijk 🙂. Vandaag ben ik terug op zoek naar een vegan recept, zo belandde ik op jullie pagina met heerlijke recepten. Vandaag wordt het paprika-pompoensoep gevolgd door zoete aardappel en pastinaak uit de oven. Benieuwd naar de reacties, we hebben de smaak te pakken 😃. Met een kookboek in de hand lijkt me dit wel heel handig 😍.

  13. hoh, wij zijn al jaren vegetarisch en sedert enkele weken heeft mijn 17-jarige dochter ervoor gekozen om zoveel mogelijk veganistisch te eten. Goed voor mij …. maar dan moet jij wel koken😉
    Lukt prima…echter baseert zij zich iets teveel op Pinterest-recepten -meestal van Amerikaanse blogs- waardoor de hoeveelheden net wat te vaak fout zitten. Het is moeilijk om haar te overtuigen ook eens op NL/B blogs te gaan kijken….dit boekje kan haar overtuigen 🙂
    Desalniettemin heb ik er een leuke blog bij die mij zal helpen meedenken met haar, dank je wel hiervoor !

  14. Wat een coole winactie!
    Ja, natuurlijk doe ik mee🙂. Vooral omdat ik gewoon ontzettend nieuwsgierig ben naar de manieren van vervangen. En dat is natuurlijk ook waar het hele boekje om draait! Ik vind heel veel dingen nog super lastig om te vervangen, namelijk. Soms heb ik zo’n zin in kaas, bijvoorbeeld, maar geen échte kaas natuurlijk. Maar hoe maak ik vegan kaas? No idea. Laatst maakte ik voor het eerst als vegan een quiche en er ging een wereld voor me open – ik vond het zo tof om iets als een quiche te maken (waarvan ik dacht dat het onmogelijk vegan te maken was), en dat het nog super lekker was ook en de vleeseter naast me op de bank nog een keer opschepte, omdat hij het zo goed vond smaken. Het boekje zou ik dus heel graag willen winnen, ook om mezelf wat meer basis dingen aan te leren. Vegan koken is gewoon een volledig andere keuken en hoewel ik iets meer thuis ben ik koken dan eerst, mis ik nog wat basiskennis en ben ik gewoon super nieuwsgierig naar wat er mogelijk is.
    Ik heb je FB geliked met mijn persoonlijke FB account (Sanne de la Fosse)🙂
    Spannend!
    Liefs

  15. Super leuke winactie!
    Ik ben vegetariër, maar eet ook regelmatig vegan en wil dat ook zeker vaker doen. Het is soms echter best lastig om een recept om te zetten in een vegan recept, en het is fijn als de rest van het gezin (omnivoren) het ook lekker vindt. Dit boek is dan ook echt een perfecte hulp in de keuken denk ik zo! Als student heb ik helaas niet zo veel geld om het boek te kopen, daarom hoop ik dat ik hem via deze winactie alsnog in mijn keukenkast kan zetten🙂

  16. Ook ik maak graag een kansje op dit boek. Het staat al een tijdje op mijn verlanglijstje. Ik volg al een tijdje je fijne blog en heb je facebookpagina al eerder geliked.

Geef een reactie

