Vlees is dood, lang leve groente – Robin Schaper

Het boek Vlees is dood, lang leve groente van Robin Schaper is ongeveer een jaar oud en een echte aanrader. Het boek bestaat namelijk uit twee delen: een informatief deel en een deel met recepten.

Vlees is dood, lang leve groente | De Groene Keuken

DEEL 1
1. Waarom je vlees eet
2. Van vroeger tot nu
3. Verspilling en vervuiling
4. Mensen en dieren
5. Alleseters of planteneters
6. Eiwitten
7. Vetten
8. Koolhydraten
9. Vitamines en mineralen
10. Gezonder, slanker en langer leven
11. Maar het is zo lekker!
12. Minderen of stoppen?
13. Vis
14. Melk, eieren en meer

Dit eerste deel is ontzettend handig voor mensen die geïnteresseerd zijn in veganisme, beginnende veganisten of als je goede antwoorden wilt weten op veel gestelde vragen. Je komt er in te weten dat vlees eten een aangeleerd gedrag is zoals een ander, hoe de mens begon met het gebruiken van dieren, welk effect de vleesindustrie heeft op het milieu, hoe we ons verhouden tot dieren en je krijgt veel info over het gezondheidsaspect van veganisme. Bovendien vertelt Robin ook wat meer over het lijden van dieren die gegeten worden en wiens melk en eieren gegeten worden. De meeste informatie is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Sommige stukjes konden iets beter uitgewerkt zijn, maar over bijvoorbeeld of we als mens nu alleseters of planteneters zijn moet nog veel meer onderzoek gebeuren.

Vlees is dood, lang leve groente | De Groene Keuken

DEEL 2
– Soepen
– Salades
– Rijstgerechten
– Aardappelgerechten
– Pasnagerechten
– Overige gerechten

Vlees is dood, lang leve groente | De Groene Keuken

De opmaak van het boek is simpel gehouden, maar het is aangenaam om te lezen. De foto’s stralen een mooie sfeer uit en de gerechten zien er lekker uit. Er staan flink wat basisgerechten in, die je evt. naar je smaak kunt aanpassen. Toch zijn ze niet allemaal te simpel. Ik maakte de Mexicaanse goridata’s en ze waren een hit! Ik deed er wel geen verse tomaten en courgette in, omdat ik deze niet had. Ook gebruikte ik gerookte tofu in plaats van roerbakreepjes en strooide er wat vegan geraspte kaas over i.p.v. pijnboompitten. Het was makkelijk te maken, lekker kruidig van smaak en snel klaar. Dit gerecht ga ik vaker klaarmaken (ik vergeet vaak dat ik alles wat op enchilada’s lijkt, lekker vind). Verder ga ik zeker de wereldburgers, Afrikaanse stoofpot, pasta ovenschotel en shepherd’s pie proberen.

Vlees is dood, lang leve groente | De Groene Keuken
(de foto is niet geweldig omdat het helaas al donker was èn ik mijn goede camera niet bij me had – sorry!)

Wie nog wat tips zoekt voor eindejaarscadeaus, neem dit alvast als optie! Dankzij de goede info en de lekkere recepten kun je hiermee meteen aan de slag. Daarom: 3.5 à 4/5!


Geef een reactie

