Vegan, eenvoudig genieten – Greta Jansen

Vegan, eenvoudig genieten is een vrij simpel boek, maar dat kunnen we misschien al uit de titel opmaken😉. Het start met een korte inleiding over wat veganisme is, welke producten je typisch in een vegan voorraadkast terugvindt en wat meer informatie over minder bekende ingrediënten. Verder zijn er 4 hoofdstukken met gerechten: salades en soepen – bijgerechten en snacks – hoofdgerechten – desserts.

Vegan eenvoudig genieten | De Groene Keuken

Ik ben niet ontzettend onder de indruk van de recepten in dit kookboek, maar er zitten wel een aantal lekkere dingen tussen. Ik denk dat ik ongeveer 1 op 4 gerechten wel zou willen klaarmaken. Er staat bijvoorbeeld een appel-ui-paté in die ik zeker wil uitproberen, vanwege de bijzondere combinatie. Maar ook obatzda (een soort dip/spread van aardappelen), het feestgebraad, de seitanburger en quiche van zoete aardappel lijken me smakelijk. Wat handig is aan dit boek is dat veel recepten vrij volledig zijn, waarmee ik wil zeggen dat er bijvoorbeeld bij de kikkererwtenburgers ook een recept voor saus en aardappelpuree zit. Je moet dus niet bij alle gerechten gaan bedenken wat je er bij wilt serveren.

Afgelopen week maakte ik de snijbietrolletjes. Ik pastte maar enkele dingen aan, zoals het halveren van de vegan roomkaas, het vervangen van de pastinaak door aardpeer en het toevoegen van edelgist aan de witte saus (en uiteraard verse paddestoelen ipv uit blik). Ik was geen ontzettend grote fan van het gerecht, maar J. vond het wel heel lekker. Misschien komt het omdat ik nooit verlekkerd was op witte saus. Zelf zou ik meer van de rolletjes genoten hebben moesten ze in tomatensaus geserveerd worden, iets dat ik volgende keer zeker ga proberen. Voor mensen met een voorkeur voor witte saus is dit wèl een aanrader. Wat heel fijn is aan dit gerecht is dat er veel groenten inzitten. Linzen of bonen in de vulling zouden het een nog volwaardiger gerecht maken.

Vegan eenvoudig genieten | De Groene Keuken

Qua vormgeving kon het beter, de gekleurde band bovenaan en de ‘stempels’ van een tak doen een beetje oubollig aan. De foto’s zijn niet meteen speciaal, maar ze geven wel goed weer hoe een recept er uitziet. De recepten zijn duidelijk, elke stap wordt goed beschreven. Het is een goed boek voor beginners omdat er veel makkelijke recepten in staan, veel recepten die doen denken aan typische vleesgerechten (hamburgers, gevulde koolrolletjes, goulash, chili…) afgewisseld met gerechten die wat meer tijd in beslag nemen. 2.5/5

Edit: blijkbaar worden er in een aantal recepten honing gebruikt. Ontzettend jammer want dat is uiteraard niet vegan…

Vegan eenvoudig genieten | De Groene Keuken

Vegan eenvoudig genieten | De Groene Keuken


One thought on “Vegan, eenvoudig genieten – Greta Jansen

Geef een reactie

