Chloe’s Kitchen – Chloe Coscarelli

Zowat elke vegan foodie kent Chloe Coscarelli. Niet alleen deelt ze recepten op haar site, ze maakt ook kookvideo’s en kookboeken EN vorig jaar opende ze ‘by Chloe’, haar eigen restaurant in New York dat er nog een locatie in NY èn eentje in LA bij krijgt. Net kwam ik te weten dat ze nog maar 29 is, één jaar ouder dan mezelf, dan word ik toch even jaloers op wat zo iemand al bereikt heeft.

Chloe's Kitchen | De Groene Keuken

Ik moet echter toegeven dat ik Chloe vaak iéts te lacherig vind. Lachen is leuk, maar op een bepaald moment wordt het een beetje eng als je altijd lacht. Toch bewonder ik haar, om wat ze al bereikt heeft, sympathiek overkomt, maar vooral omdat haar recepten zo goed zijn. Haar dessertenboek heb ik enkel digitaal en helaas wordt mijn digitale kookboekencollectie nog minder gebruikt dan mijn papieren verzameling. Maar Chloe’s Kitchen staat al een paar jaar in mijn boekenkast te pronken.

Chloe's Kitchen | De Groene Keuken

Qua opmaak krijg ik niet meteen een ‘wauw-gevoel’ bij dit boek. Van mij mocht het allemaal iets minimalistischer zijn. De fotografie is simpel maar mooi. Ik klaag echter niet, want alles is goed leesbaar, er staan veel foto’s in en de recepten zijn duidelijk uitgewerkt. De inhoud aan het begin van het boek is heel handig, want je krijgt een overzicht van de hoofdstukken met de recepten die er in staan. Ook de index achteraan is praktisch, ik vind het altijd fijn om in een boek te kijken wat ik met welke groenten kan klaarmaken.

Chloe's Kitchen | De Groene Keuken

Chloe’s Kitchen begint met de typische uitleg over welke producten aanwezig zijn in de perfecte vegan voorraadkast. Vervolgens zijn er 8 hoofdstukken: small bites – soups and salads – simply vegetables – eat with your hands – oodles of noodles – the main event – cupcakes and more – the basics. Er staan echt véél recepten in dit boek die ik wil maken. In het eerste hoofdstuk staan tal van recepten die ideaal zijn om bvb. tijdens de feestdagen te maken, maar ook als je wat vrienden uitnodigt bij je thuis. De spinazie-artisjok dip maakte ik 3 jaar geleden tijdens een nieuwjaarsfeestje en viel goed in de smaak! Van salades word ik meestal niet wild, maar er staan een paar fijne maaltijdsalades tussen en ook de soepjes zien er heerlijk uit. De groentegerechten zijn allemaal bijgerechten, ze zijn simpel maar ik vind het vaak fijn om groenten eens op een andere manier klaar te maken (ook handig als je wat inspiratie tekort komt). Het hoofdstuk om met je handen te eten, is denk ik mijn lievelingsstuk uit dit boek: alles ziet er heerlijk uit en het is het perfecte troosteten. Ook de pasta- en noedelgerechten zien er fingerlickin’ good uit (enkele voorbeelden: stuffed shells with arrabbiata sauce – pasta italiano – ooh-la-la lasagna – drunken noodles in broth – mac’n’cheese), maar er is dan ook niets waar je mij meer mee kunt plezieren dan een goede pasta. De hoofdgerechten klinken stuk voor stuk lekker: seitan scallopini – pineapple rice – mongolian BBQ seitan (dit ziet er echt fantastisch uit!) – eggplant timbales – indisch buffet… De desserts gaan van donuts en cupcakes tot tarte tatin.

Chloe's Kitchen | De Groene Keuken

Afgelopen weekend maakte ik de Sea Salt Toffee Bars, eigenlijk een soort van vegan twix: zeer geslaagd! Ik nam ze mee om te verkopen op de Bite Back Benefiet in de Loving Hut Veganerie in Leuven en ze verkochten als zoete broodjes. Volgende keer ga ik ze wel wat aanpassen. De chocoladetopping mocht van mij iets smeuïger en van de karamel was ik ook niet echt weg. Karamel van dadels gaat er volgens mij beter bij smaken. Ideaal voer voor volgende keukenexperimenten!

Chloe’s Kitchen behoort tot één van die boeken die ik vaker moet openslaan: 3.5/5.

img_4610-1


One thought on “Chloe’s Kitchen – Chloe Coscarelli

Geef een reactie

