Deliciously Ella Elke Dag – Ella Mills Woodward

Na het succes van Deliciously Ella van Ella Mills Woodward kon een opvolger niet uitblijven. De opmaak en fotografie van Deliciously Ella Elke Dag zijn gelijkaardig aan het eerste boek. Ik vind het tof: het is minimalistisch met een speelse toets en de fotografie is zo mooi dat je meteen wilt beginnen koken. Het opzet van dit boek kun je afleiden uit de ondertitel “Makkelijk en snel superlekker eten“. Er staan veel gerechten in die in een wip klaar zijn, een groot aantal dingen die je makkelijk op voorhand klaar kunt maken en zowat alles ziet er lekker uit.

Deliciously Ella Elke Dag | De Groene Keuken

Het boek is opgedeeld in 6 hoofdstukken:
– Ontbijt
– Gezond eten om mee te nemen
– Salades
– Makkelijke doordeweekse maaltijden
– Koken voor veel mensen
– Simpel en zoet
Het hoofdstuk met eten om mee te nemen is ideaal voor je dagelijkse lunchbox, maar werkt ook perfect voor een zomerse picknick. Koken voor veel mensen komt uiteraard goed uit voor feestjes en ik zie er ook veel handige diepvriesmaaltijden tussen staan (ideaal voor op een rustige zondag eten voor te bereiden voor drukkere dagen dus). In sommige gerechten wordt jammer genoeg honing gebruikt maar dat kan je vervangen door agavesiroop.

Pittige stoofpot van zoete aardappel uit Deliciously Ella Elke Dag | De Groene Keuken

Een paar weken geleden kookte ik al enkele dagen uit Deliciously Ella Elke Dag. Als eerste gerecht maakte ik de pittige stoofpot met zoete aardappel, het werd gesmaakt! Normaal moest er spinazie in de stoofpot, maar ik verving deze door boerenkool. Omdat het een gerecht voor 8 personen is, aten we er de volgende dag nog van als lunch (en smaakte het nog beter) en stopte ik een restje in de diepvries. Als die 8 personen grote eters zouden zijn, zou er waarschijnlijk niet genoeg zijn, ik gok dat het eerder voor 5 à 6 personen past.  Als tweede probeerde ik de Pad Thai uit, Ella maakt er een rauw gerecht van, maar ik stoofde de groentjes even. Ook de saus paste ik wat aan; omdat ik vond dat er te veel olie in moest (8 el olijfolie!) verving ik dit door water. Jammer genoeg had ik geen koriander in huis, het zal het gerecht zeker smaakvoller maken maar ik vond het zo ook al erg lekker. Bij de Pad Thai maakte ik de Midden-Oosterse salade. Ook hier verving ik de 3 el olijfolie door water. De combinatie van bloemkool, aubergines en een dressing op basis van tahin was heerlijk. Jammer genoeg had ik geen granaatappel en koriander, wat mij een perfect excuus geeft om de salade nog eens te maken met deze ingrediënten erbij.

De lekkerste gepofte zoete aardappel uit Deliciously Ella Elke Dag | De Groene Keuken

Het recept dat voor ik deze Vegan MoFo uitprobeerde was De lekkerste gepofte zoete aardappel. Ik ga niet zeggen dat het dé lekkerste was, maar het was wel een goed gerecht. Als er wat look, gember of curry in de dressing zou zitten, zou het lekkerder zijn. Ik liet de avocado weg omdat dit het enige ingrediënt was wat niet in mijn voorraadkast lag, we misten het niet. Ondanks dat de aardappel zo’n uur in de oven moet was het geen intensief maal. Handig om ondertussen een blogpost te schrijven of wat klusjes in huis te doen😉.

Deliciously Ella Elke Dag | De Groene Keuken

Er staan nog heel wat gerechten in dit kookboek die ik graag wil uitproberen, zoals de gerookte auberginedip, zoete wilde rijst met rodekool en sesamzaadjes, stevige wortel-boerenkoolsoep, warme boterbonen met pesto, curry met kikkererwten, romige carbonara, pittige pasta met linzen en aubergine, gemberkoekjes, winterse appel-peercrumble, zo kan ik nog even doorgaan… Het feit dat veel recepten makkelijk te bereiden zijn en snel klaar zijn, maakt van dit boek een topper om te gebruiken op een drukkere weekdag. Daarom: 4/5 (voor de liefhebbers: je kunt een deel van het boek ook inkijken)

Deliciously Ella Elke Dag | De Groene Keuken


Geef een reactie

