Omega 3 voor vegans: Testa en Arctic Blue

Gezonde vetten zijn een belangrijk aspect van een vegan dieet. Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten en passen in een gezonde voeding. Ze zijn op te delen in alfa-linoleenzuur (ALA), eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA). ALA zit in plantaardige producten en voor de andere twee vetzuren neemt men meestal vis/visolie als bron. Aangezien vegans geen vis eten, kunnen wij het beter halen waar vissen het zelf halen: algen!

Vegan Omega-3 Algenolie Testa | De Groene Keuken

Voor de visjes en hun leefomgeving

Waarom je beter algenolie in plaats van visolie gebruikt om je omega-3 op te krikken is omdat vissen schadelijke stoffen en zware metalen, die in de vervuilde oceanen zitten, opslaan. Misschien nog belangrijker is omdat vissen levende wezens zijn en pijn voelen. Door de visvangst sterven niet alleen miljarden vissen, ook dolfijnen, kleine walvissen, zeeschildpadden en zelfs vogels laten het leven in visnetten. Om concreet te zijn: voor 1 liter visolie worden 20 tot 100 kg vissen gevangen. Jaarlijks wordt 1 miljard liter visolie geproduceerd… Reken maar uit.

Bovendien zijn de oceanen aan het verzuren, iets wat samengaat met de klimaatverandering. Dit speelt een grote rol in het biodiversiteitsverlies van oceanen, maar ook de visvangst is hier voor een groot deel voor verantwoordelijk. Door de zeeën te overbevissen, nemen veel vissoorten in aantal af en sterven zelfs uit. Bovendien slepen veel grote visnetten over de bodem van de zee, waardoor alle bodemleven vernietigd wordt, de bodem van de oceaan verandert in een kaal landschap.

Voor je gezondheid

Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat een goede inname van omega-3 zorgt voor minder kans op hart- en vaatziekten en een goede bloeddruk. Tijdens een zwangerschap is het belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen van de baby. Ook voor je eigen hersenontwikkeling en het behouden van je hersencapaciteit is het van belang. Mogelijk helpt het zelfs bij slecht leergedrag, depressiviteit en dementie, maar het onderzoek hiernaar is tegenstrijdig en dient dus uitgediept te worden.

Van de drie omega-3-vetzuren is ALA essentieel. De andere twee vetzuren kan het lichaam zelf omvormen vanuit ALA. DHA biedt het meeste gezondheidsvoordelen, het lijkt dus het handigst om dit in de directe vorm binnen te krijgen. En DHA vinden we terug in algen…

Vegan Omega-3 Algenolie Testa | De Groene Keuken

Daarom: algenolie!

Ik vind het niet elke dag makkelijk om iets te eten waar genoeg omega-3 in zit. Plantaardige bronnen van omega-3 (meer bepaald ALA) zijn o.a. walnoten, lijnzaad, chiazaad en hennepzaad. Van de noten en zaden zijn vooral de oliën goed voor de inname van omega-3. Een gepast alternatief voor deze dagen is een capsule met algenolie te nemen. Ik ben vooral tevreden over het supplement van Testa. Naast Testa testte ik ook de omega-3 algenolie van Arctic Blue uit. De inhoud van deze capsules zijn ongeveer hetzelfde, hoewel Arctic Blue slechts 200 mg omega-3 DHA per capsule bevat en Testa minstens 250 mg DHA en 125 mg EPA.. Uiteraard kun je ook voor dit omega-3 supplement kiezen. Waarom ik echter liever voor Testa kies is omdat zij een volledig vegan merk zijn, Arctic Blue brengt naast algenolie ook vis- en zalmolie op de markt.

Ik kreeg van zowel Testa als Arctic Blue een pakje algenolie supplementen toegestuurd om uit te proberen, maar wat ik hier geschreven heb is volledig mijn eigen mening.

Bronnen en meer info:
Lisa Steltenpool
Silke Desaever
Vegan Society
Jack Norris RD
Bite Back
Sea The Truth
Voedingscentrum


3 thoughts on “Omega 3 voor vegans: Testa en Arctic Blue

  1. Interessant artikel, Sara! Ik hoorde Dos Winkel vorige maand babbelen over de overbevissing, en dat was nog maar eens een wake up call hoe erg de oceanen er aan toe zijn. Dit onderwerp kan niet genoeg aandacht krijgen!

    P.S. Bedankt om mij te vermelden als bron😉

  2. Ik vroeg me ook al af of ik voldoende Omega3 binnen krijg. Maar ik ben een notenvreter (heb meer moeite om het eten van noten in te perken) dus ik ga er gewoon van uit dat ik zonder supplement wel ok ben. Misschien eens een klapke doen met de dokter volgende keer!

  3. Ik begon 2 maanden geleden ook met algenolie (wel van Royal Green) en het is ongelofelijk wat een effect dat op me heeft: ik ben veel minder moe, kan beter leren en ben over het algemeen vrolijker. Lang leve algenolie😉

Geef een reactie

