Kickstart | De Groene Keuken

Kickstart – Lisa Steltenpool

Kickstart is het tweede boek van de 24-jarige Lisa Steltenpool. Na De Vegarevolutie verwachtte ik uiteraard een mooie opvolger, en het resultaat mag er wezen! Reeds in de inleiding ben ik helemaal mee, diëten werken niet op lange termijn, mensen houden het niet lang vol en komen vaak zelfs bij. Lisa vindt dat je over het algemeen wat gezonder moet gaan eten. Nu is dat voor de ene persoon gemakkelijker dan de ander en is het waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben ervan overtuigd dat als je het echt wilt, dat een andere gewoonte aankweken wel kan. Het is vooral fijn om van een diëtiste te horen dat eten voldoening moet geven: “Juist door plezier te hebben, door nieuwe smaken uit te proberen en meer energie te krijgen zul je succes boeken.”

Kickstart | De Groene Keuken

Lisa wil dus dat we bewuster gaan eten en biedt je hiervoor niet alleen goede informatie aan maar geeft ook nuttige en concrete tips om dit te doen (met handige lijstjes en tabellen enzo, ik vind het leuk!). Het boek is opgedeeld in hoofdstukken die naar een kickstart leiden:
1. Stop met diëten
2. Wees heel eerlijk tegen jezelf
3. Eet (vaker) voor je gezondheid
4. Voel het effect van voeding
5. Proef nieuwe smaken en leer (ermee) koken
6. Richt je omgeving slank in
7. Ga actiever leven
8. Pak stress aan en relax
9. Maak een kickstart!

Vervolgens komen er heerlijke recepten opgedeeld in ontbijt en lunch – salades – soepen – hoofdgerechten – desserts – tussendoor – smoothies.

Kickstart | De Groene Keuken

Uit het hoofdstuk soepen maakte ik de Zoete Aardappel-Pindasoep. Normaal gezien wordt deze soep geserveerd met vegan kipstuckjes, maar ik vond zonder ook wel goed. Een héérlijke soep! Ik durfde eerst niet zo goed een soep te maken met pinda’s en zoete aardappel… Maar het resultaat verraste me, ik ga het zeker nog eens maken. Ik gebruikte wel 1 l groentebouillon in plaats van 0,5 liter en cayennepeper in plaats van 1 eetlepel sambal (vond ik net iets te veel).
Ook J., grote fan van zoete aardappel en pindakaas, was erg tevreden over deze soep. Het is niet zo’n soep die je elke dag kunt eten, maar op luie-kookdagen voorspel ik dat ze nog wel eens gemaakt zal worden.

 

Kickstart | De Groene Keuken

Verder staan er nog behoorlijk wat lekkere recepten in dit boek: verschillende soorten havermout – granola – baguette met siciliaanse pesto en gegrilde groenten – pita met witte bonen en rucolahummus – zoeteaardappelfalafel – midden-oosters gevulde puntpaprika met perzikdressing – Thaise broccoli-wortelroerbak met kokos-pindasaus – hazelnootgebakjes met aardbeiencrème…
Lekker eten voor elk moment van de dag!

Het fijne is dat het boek ook nog eens een hippe lay-out heeft en leuke foto’s. Een perfect cadeau voor iemand die over het algemeen wat gezonder wilt eten – en het is mooi meegenomen dat Kickstart dan volledig vegan is! Een nuttig boek met veel informatie en lekkere recepten: 4/5.

Kickstart | De Groene Keuken

4 gedachtes over “Kickstart – Lisa Steltenpool

Geef een reactie

