SLA | De Groene Keuken

SLA – Ida de Haart

Bijna een jaar geleden ging ik voor het eerst naar SLA in Amsterdam. Ik at er een lekkere salade, maar ik werd vooral verrast door de truffel hummus. Hemel, wat was die hummus lekker! Toen ik zag dat SLA een boek uitbracht, was ik er dan ook nieuwsgierig naar. Het geluk stond aan mijn kant, want het recept voor de spectaculaire hummus staat in het kookboek van SLA!

SLA | De Groene Keuken

First things first: de lay-out van dit boek is mooi en de foto’s, zoals jullie kunnen zien, ook. Het boek is opgedeeld in 7 hoofdstukken:
1. Onze favoriete salades
2. Dressings
3. Hummus
4. Soepen
5. Snelle warme gerechten
6. Sappen & Smoothies
7. Zoet

SLA | De Groene Keuken

Uiteraard moést ik de hummus van boterbonen, amandel en truffeltapenade uitproberen. Het was een makkelijk recept en buiten de truffeltapenade had ik alle ingrediënten standaard in huis. In plaats van de truffeltapenade nam ik trouwens truffelolie (obv aroma) en paddenstoelentapenade, dat gaf meer dan voldoende smaak. Ik ga deze hummus echt nog véél vaker maken, want het smaakt hemels! Daarnaast maakte ik de hummus van zwarte bonen, olijven en gerookte paprika, ook zo’n lekker ding. Ik paste het recept wel wat aan: ik gebruikte slechts een snuifje cayennepeper, 1 el gerookt paprikapoeder en sesamzaadjes ipv tahin (want mijn voorraad is uitgeput…). De hummus werd trouwens door een heel testpanel aan vegans goedgekeurd.

SLA | De Groene Keuken

Verder moet ik toegeven dat ik nog geen enkele salade gemaakt heb. Bij veel salades is het namelijk zo dat ik vaak een aantal ingrediënten niet in huis heb en ze zijn toch tamelijk arbeidsintensief. De salade met falafel van zoete aardappel ziet er ècht ongelooflijk uit, maar falafels zijn niet gemaakt op 1-2-3, en als ik een lunch wil klaarmaken moet dat toch net iets sneller gaan. De soepen, sappen en desserts zien er superlekker uit! Het voordeel aan de desserten is dat ze zowat allemaal vegan zijn. Want dat is het enige minpunt aan SLA: het is geen vegan boek, er staan een aantal recepten in met dierlijke producten. Uiteraard kun je bvb. kip vervangen door vegan kipstuckjes (eens zo lekker, minder leed… ;-)).

SLA | De Groene Keuken

Ik wil voornamelijk de verschillende soorten hummus uit dit boek uitproberen en de vegan taartjes. Allemaal vrij gezonde dingen in dit boek trouwens, dus als je daar naar op zoek bent is SLA misschien wel wat. Ik ben vooral tevreden dat ik nu zelf mijn truffelhummus kan maken, daarom: 3.5/5.

Geef een reactie

