La Dolce Vegan, Sarah Kramer | De Groene Keuken

Plenty – Yotam Ottolenghi

Plenty is het bekende vegetarische kookboek van Yotam Ottlenghi. Het is ondertussen al een paar jaar oud, maar nog steeds even prachtig. Ik nam het een aantal jaar geleden mee uit de bib. Mijn ouders zagen hoe geweldig ik het vond en gaven het mij cadeau (they know me so well…). Het is dan ook een prachtig boek, maar ik had er nog steeds niets uit gemaakt!

Plenty | De Groene Keuken

Tot nu natuurlijk. Ik maakte de overvolle groentetaart, een niet-vegan recept dat ik veganiseerde. Normaal gezien moet er ricotta, feta, slagroom en eieren in – dit verving ik door tofu, edelgist en plantaardige melk. Ook moesten er kerstomaatjes bovenaan liggen, maar aangezien ik deze niet had, nam ik tomatenpuree en werkte het af met vegan Wilmersburger kaas.
Het was een lekkere hartige taart! De dag nadien was het zelfs nog beter, omdat de smaken toen beter tot hun recht kwamen.

Plenty | De Groene Keuken

Veel van de gerechten zijn met zuivel en/of ei, maar als ervaren vegan kun je daar wel een mouw aan passen, zoals in de groentetaart. Er staan een heel aantal recepten in die ik graag wil maken, zoals de mee goreng – risotto met citroen en aubergine – polenta met paddestoelen en kruiden – salade van farro met geroosterde paprika – artisjokbodems met geplette tuinbonen – … Het enige probleem is dat veel recepten er indrukwekkend uitzien en er soms ook tamelijk wat werk aan is, of ik heb niet alle juiste ingrediënten in huis.

Plenty | De Groene Keuken

Verder ziet het boek er knap uit. Het heeft een mooie, simpele lay-out en er staan veel foto’s in. De foto’s zijn meestal close-ups van het gerecht, met weinig dingen er rond. Het is ingedeeld op ingrediënten: wortelgroenten – bijzondere uien – paddestoelen – courgettes en andere pompoenen – paprika’s en chilipepers – koolfamilie – aubergine – tomaten – bladgroenten – groene groenten – verse peulvruchten – peulvruchten – granen – pasta, polenta, couscous – vruchten en kaas.

Plenty | De Groene Keuken

Ondanks dat ik er nog niet zo veel uit gemaakt heb, ben ik toch erg onder de indruk van Plenty. Het is een goed boek om uit mijn comfortzone van koken te komen: 3.5/5

5 gedachtes over “Plenty – Yotam Ottolenghi

  1. Sarah zegt:

    Ziet er superlekker uit! Ik heb de opvolger van het boek ‘Plenty More’ maar moet zeggen dat ik er ook nog niet veel heb uitgemaakt. Het ziet er allemaal nochtans heerlijk uit maar wel veel ingrediënten telkens. Zal eens met een boodschappenlijstje uit het boek naar de winkel moeten gaan. 🙂

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Ik had dus ook altijd het idee dat er zoveel ingrediënten in moeten… Ondertussen heb ik al wat meer eruit gemaakt en eigenlijk valt dat nog wel mee, meestal zijn het (tot nu toe toch) altijd ingrediënten die ik standaard in huis heb, de helft zijn soms kruiden.

Geef een reactie

