Valentijnsmenu Loving Hut Veganerie, Leuven | De Groene Keuken

Valentijnsdinner @ Loving Hut Veganerie, Leuven

Wie me kent, of mij volgt op instagram, weet dat ik fan ben van de Loving Hut Veganerie in Leuven. De burgers zijn superlekker (vooral de Toscaanse), als ik het wat gezonder wil neem ik een goed vullend slaatje, er zijn vegan bitterballen (need I say more?) en de mensen die er werken zijn ontzettend vriendelijk.

Hoewel de Veganerie meestal (een gezondere versie van) vegan fast food serveert, was dat anders op hun Valentijnsdinner*. De menu bestond uit 5 gangen en was tip-top verzorgd. Als ik iéts negatief moet opmerken is het dat de avond wat lang duurde, we waren laat thuis en dat maakte het opstaan de volgende ochtend extra pijnlijk. Daarnaast was het een beetje krap zitten, wat het minder ‘gezellig onder ons twee’ maakte. Wij doen trouwens normaal gezien niet aan Valentijn. Ik heb echt niks met deze dag en als ik iemand graag zie, laat ik dat liever op onverwachte momenten zien dan op deze éne dag. Maar, als er elk jaar zo’n menu geserveerd wordt, ben ik wèl bereid om Valentijn te vieren.

Nu, ik mis in België een restaurant zoals Lucky Leek in Berlijn. Een plek waar je rustig kunt tafelen, waar je kunt genieten van lekker eten dat wat specialer is en dat gerust wat prijziger mag zijn. Deze avond heeft ervoor gezorgd dat mijn verlangen naar fine dining voor een tijdje werd ingelost. Het was een etentje waar ik een niet-vegan met plezier mee naartoe zou nemen en waarvan ik zeker zou zijn dat zij/hij ervan zou genieten.

Valentijnsmenu Loving Hut Veganerie, Leuven | De Groene Keuken

Glaasje van het huis

Het hapje bestond uit vegan kaasblokjes, kroepoek en verschillende soorten olijven. De kaas was erg lekker (het was er van no-muh, die je ook bij de Veganerie kunt kopen). Als aperitief konden we kiezen tussen alcoholvrije rosé bubbels of zelfgemaakte kefir met vijgen en gember. We kozen elk een ander glaasje. Ik had het niet verwacht, maar de kefir was ontzettend lekker.

Valentijnsmenu Loving Hut Veganerie, Leuven | De Groene Keuken

Krokant polentakoekje met olijventapenade en peterselieolie, witloofschuitje met walnotentabouleh en groentebeignet. 

Ik at witloof! Eerst lepelde ik de vulling uit het blaadje, maar omdat Jo zei dat het zo’n lekkere combinatie was, deed ik toch een poging en… vond het lekker! (ik blijf echter sceptisch en ben ervan overtuigd dat het zo lekker was door de vulling). De pesto en olijven bij de polenta waren simpel maar smakelijk en met een beignet kun je nooit kwaad.

Valentijnsmenu Loving Hut Veganerie, Leuven | De Groene Keuken

Mediterrane terrine met crème van vegan kaas, radicchio gevuld met fris bladgroen en warme tricolore aardappelsalade met basilicum en pistachenotendressing.

De Mediterrane terrine met kaassaus was eeeeeecht mijn favoriet van de avond. Liefst zou ik nu een bord daarvan willen verorberen. De aardappels en groene salade pasten er perfect bij en hadden ook die heerlijke mediterraanse smaken (mag dit aub op het vaste menu van de Veganerie? Dan kom ik nog vaker!).

Valentijnsmenu Loving Hut Veganerie, Leuven | De Groene Keuken

Bouillon op Taiwanese wijze met authentieke dumplings

Dumplings! Wie is er nog zo gek op dumplings? Zelf gebruik ik ze meestal als extraatje in een miso- en/of noedelsoep, nu werden ze geserveerd in een simpele bouillon. Meer hadden ze niet nodig, want ze waren huisgemaakt en heerlijk. Ook een extra duim voor de koriander trouwens (ik weet dat niet iedereen daar van houdt, maar ik vind het lekker). Dit was trouwens mijn tweede favoriete gerecht van de avond.

Valentijnsmenu Loving Hut Veganerie, Leuven | De Groene Keuken

Lalot spiesje met gemarineerde tofu en tempeh, gevulde portobello met chinese kool en shiitake, kortgebakken groene boontjes en vegan jerky, geserveerd met Vietnamese rijstnoedels.

Jo was helemaal te vinden voor dit gerecht, het was mijn derde favoriete gerecht van de avond, maar ook ik genoot er echt van. De groentjes streefden naar de perfectie en de tofu had nèt de juiste textuur. Oh en die vegan jerky is ook zo hard de moeite.

Valentijnsmenu Loving Hut Veganerie, Leuven | De Groene Keuken

Gekarameliseerde peer met pecannoten geserveerd met bolletje walnotenpralinéijs 

Als afsluiter kregen we een ontzettend mooi dessertje en de smaak was er naar! De peertjes waren heel lekker, maar niets kon op tegen het walnootpralinéijs.

Zeg nu zelf, dat ziet er toch de moeite uit? Bedankt Loving Hut Veganerie, dit was een sublieme Valentijn! Ik reserveer alvast een plaats voor volgend jaar.

* Ik mocht van de Loving Hut genieten van een gratis menu, maar alles wat ik schrijf is mijn eigen mening (ik ben gewoon altijd zo enthousiast van de LH ;-))
4 gedachtes over “Valentijnsdinner @ Loving Hut Veganerie, Leuven

Geef een reactie

