LIMA Give-Away | De Groene Keuken

40 Dagen vol lekkers – LIMA WINACTIE

Gisteren begon Dagen Zonder Vlees, het is zo ontzettend tof om te zien dat er méér dan 100000 deelnemers zijn! Wat het extra tof maakt, is dat je dit jaar de extra optie hebt om meer plantaardig aan te duiden. Vorig jaar riep ik deze 40 dagen al uit tot “40 Dagen vol lekkers” en dit jaar doe ik dat gewoon opnieuw. Zonder vlees en/of zonder zuivel betekent helemaal niet zonder smaak, integendeel. Als jij hier terecht gekomen bent via DZV, dan zul je snel merken dat ik graag (en *kuch* veel) eet. Ik eet echt liever sinds ik vegan leef, vroeger was ik namelijk een moeilijke eter en dat ben ik nu niet meer. Misschien denk je nu: “maar je eet zoveel dingen niet?!”, wel, ik eet veel meer dingen dan ik vroeger at en ik eet ze met plezier. Groenten, granen en peulvruchten zijn je beste vriendjes, echt waar (en seitan natuurlijk, da’s mijn BFF).

LIMA Give-Away | De Groene Keuken

Om deze 40 dagen (of, de resterende 39) nog leuker te maken, kan ik dankzij lima een pakketje vol lekkers schenken aan 1 gelukkige winnaar.
Wat zit er in dit pakket?

LIMA Give-Away | De Groene Keuken

Wil jij deze producten een keer uitproberen? Laat dan een reactie achter met welk vegan gerecht jij zou maken met (één of meerdere van) deze producten. Voor een extra kans om te winnen kun je De Groene Keuken en lima liken op Facebook, laat dan een extra comment achter dat je dit gedaan hebt. Je kunt reageren tot zondag, 12 maart, 23u59!

29 gedachtes over “40 Dagen vol lekkers – LIMA WINACTIE

  1. severien zegt:

    De vevan keuken is nog heeeel nieuw voor me, dus een recept bedenken is wat moeilijk. Maar ik zie er wel een lekker vegan ontbijtje in, met overnight oats (met de Rice drink) en een tasje chicorei “koffie”?

  2. Lieselot zegt:

    Leuke actie!! Ik waag mijn kans, hihi!
    Dus ik zou een lekkere, healthy Mexican saladbowl maken: Mexican salad (vegimix Lima met linzen rijst & sesam + romeinse sla & kerstomaatjes) met avocado/persimmonsalsa (avocado-persimmon-komkommer-citroen – koriander & de hot chili lemon sojasaus van Lima) & natuurlijk de Lima tortillachips. Yumyumyum!! Xoxo

  3. Maaike zegt:

    Oeeh met de chili tortilla chips zou ik een mexicaans gerecht maken: mais, kidneybonen en tomatenpuree in een pannetje, vegan kaassaus op basis van aardappel, guacamole… Hmmm, mijn lievelings!! Normaal eet ik dat met ‘gewone’ tortillachips, maar die zijn toch altijd een beetje saai. Deze lijken me suuuperlekker!

  4. Giulia Califano zegt:

    Waaauw, wat een yummy actie! Ik zou zoveel mogelijk producten in één gerecht verwerken, omdat ik ze allemaal direct wil proeven, hihi. Dus maak ik een curry met de Vegi Mix die ik op smaak breng met de sojasaus, romig maak met de haver cuisine en weghap met de tortillachips. Na het eten een lekkere kop kukicha thee en een rijstwafel met boekweit, chocolade en kokos als toetje! Dan maak ik de volgende dag wel een ontbijtje met de rijstmelk en een kopje chicorei en eet ik als lunch het soepje plus een salade met balsamico en neem het flesje groene thee lekker mee voor onderweg!

  5. Cindy zegt:

    Met de vegi mix zou ik een lunch salade maken: ui en puntpaprika stoven in olijfolie. De vegi mix toevoegen. ’s Anderendaags even opwarmen of koud opeten. Ook lekker om komkommer en tomaat toe te voegen. Yummie! En met de rijst drink rijstpap maken. Beiden geliked op FB. 😊

  6. Klaziena zegt:

    Oei war een mooi pakket! Ik denk dat ik een romige bonenschotel zou maken met de vegi mix, de Hot Chili tamari en de havercuisine met guacamole en de Chili tortillachips, yam!

  7. Sarah zegt:

    Mijn vegan brein gaat al volop in overdrive bij het zien van de ingrediëntjes. 🙂

    Lunch
    De instant miso soep zou ik op leuken door er een kleine portie rijstnoedels onder te mengen in combinatie met kort aangebakken sojascheutjes en in fijn gesneden worteltjes. Eventueel nog wat kikkererwten voor extra bite om er zo een snelle maaltijdsoep van te maken.

    Diner
    De tamari en de balsamico zou ik gebruiken om er, samen met wat versgemalen peper, tofu mee te marineren en deze vervolgens lekker een te bakken en te verwerken in een wok met wat champignons, wortels, erwtjes, babymais en wat extra tamari en deze vervolgens te serveren met de vegi rijst, linzen en sesammix.

    Diner

    De tortillachips zou ik gebruiken voor een mexicaans geinspireerde schotel van gefruite rode ui met gebakken mais en paprika en hiervan laagjes te maken in een ovenschotel waarbij je de groenten afwisselt met een laagje tortilla chips en afsluit door er de haver cuisine over te gieten en vervolgens wat edelgist en nadien even laten bakken in de oven.

    Desert

    Van de rijstdrink kan een lekkere pudding gemaakt worden die je in kleine schaaltjes doet en onderaan leg je een chocolade rijstkoek, zodat de chocolade lichtjes smelt in de warme pudding en je een leuke verassing onderaan in het dessertje.

    Serveer met een kopje chicorei koffie en sluit de avond af met een gelaatsstoombadje met de thee om ’s ochtends met een fris gelaat wakker te worden.

    Smakelijk. 😉

  8. lindsay zegt:

    Lima was al jaren geliked. Dankzij je blog heb ik nu ook de groene keuken leren kennen. Met deze ingrediënten zou ik een leuk menutje maken. Als aperitiefhapje zou ik een lekkere pompoenhummus maken om de tortilla’s in te dippen, al voorgerecht een Instant miso soep met gember met verse champignons erbij. Als hoofdgerecht de vegi mix met verschillende seizoensgroentjes uit de wok die ik dan wat zou op smaak brengen met de tamari sojasaus en als dessert de rijstwafels samen met wat seizoensfruit met een kukicha thee. Ik krijg er al zin in.

  9. delaplace isa zegt:

    ik zou loempiatjes smaken met gemarineerde ( de balsamico en de sojasaus en de thee) seitanblokjes erin, van de rijstdrink en haver cuisine maak ik een lekker dessertje, een pudding, de verkruimelde rijstkoeken met chocolade en kokos zijn de ideale topping! een lekker thee’tje erbij en we kunnen er weer tegen aan!!

  10. BATEN GRETA zegt:

    Geef ons heden ons dagelijks brood 😉 Ik zou er een heerlijk zoet broodje van bakken door gebruik te maken van de Rijstmelk en daarbij hoort natuurlijk een heerlijk kopje geurende chicorei-drank. Wie wil dat “zijn” broodje gebakken is, volgt hierna het receptje :
    • 600g bloem (of 400 gr bloem en 200 gram bananenmeel)
    • 1 blokje gist
    • 250ml Rijstmelk Lima
    • 150g Kokosolie
    • 100g Kokosbloesemsuiker
    • 1 snuifje fleur de Sel
    • 1 gepureerde banaan

    De banaan met een beetje rijstmelk pureren, de gist oplossen in de rest van de melk en alle ingrediënten samen in een keukenrobot of een mixer tot een stevig, elastisch deeg mengen.
    Laat dit deeg op een warme plaats, ongeveer 20 minuten afgedekt rusten. Vervolgens het deeg met de hand stevig kneden en opnieuw 20 minuten laten rusten. Het deeg in een ingevette bakvorm doen. Laat het brood in een oven van ongeveer 180 °C 40 minuten bakken. Laat het brood vijf minuten afkoelen alvorens deze uit de bakvorm te halen. Laat daarna het brood helemaal afkoelen alvorens deze op plakjes te snijden. Smakelijk, op de gezondheid.

    De groene keuken heb ik steevast een “like” gegeven maar Lima had al een hele tijd een “like” van mij 😉

  11. Joek zegt:

    Wat een superleuke actie! Seitan is ook mijn BFF en dus zou ik de Hot chili & lemon tamari sojasaus gebruiken om mijn zelfgemaakte seitan heerlijk te marineren, mmm…

  12. sylvie zegt:

    Ik ga voor: mango-ijs met cookie dough. lekker zoet maar toch gezond !

    nodig

    1 bevroren mango (uiteraard uit de schil, of anders kant-en-klaar uit een doosje uit de supermarkt)
    een klein scheutje rijstmelk
    wat geweekte cashews (zet ze een nachtje in een bakje water)
    een handje havervlokken (eventueel ook geweekt)
    2 eetlepels kokosrasp
    2 dadels
    wat stukjes pure chocolade (hak het fijn)

    Wat moet je doen?

    1. Eerst gaan we cookie dough maken. Dit doen we door de havervlokken, de cashews, kokos, dadels en chocolade in de keukenmachine laten draaien tot het een lekker kleverige massa is geworden. Je kan er eventueel kleine balletjes van maken

    2. Spoel je keukenmachine eventjes schoon en doe nu de mango met het scheutje melk erin. Laat draaien tot het een mooie glad ijs is geworden.

    3. Schep eerst het ijs in een bakje. Cookie dough on top! Enjoy 🙂

  13. sofie zegt:

    Een heerlijke zomerschotel met tortillachips en avocado .
    150 gram gemengde sla (bv. ijsberg, eikeblad, eventueel rucola,…)
    150 gram Lima tortilla chips
    2 rijpe avocado’s
    1 blikje mais – ± 250 gram
    2-3 groene pepers – type
    250 gram kerstomaten
    peper en zeezout
    beetje citroensap
    100 ml olijfolie
    1 tl agavesiroop
    1 tl donkere balsamicoazijn
    sap van 1 limoen

    Was de sla en zwier ‘m droog. Was de kerstomaten en halveer ze. Snij de pepers in dunne schijfjes.
    Spoel de mais goed af en laat uitlekken.
    Halveer de avocado’s en verwijder de pit. Lepel het vruchtvlees er zo intact mogelijk uit. Snij het vervolgens in kleine blokjes en besprenkel die met wat citroensap.
    Neem een grote kom en meng de sla, mais, pepers en kerstomaten door elkaar. Voeg de avocadoblokjes toe en meng opnieuw opnieuw. Kruid af naar smaak met peper en zout.
    Meng alle ingrediënten voor de dressing in een kom en schep de dressing vervolgens door de salade.

    Schep een paar grote lepels van de salade op een bord. Leg er hier en daar wat tortilla chips omheen en schep er weer een paar lepels salade op. Eindig met een laatste rondje tortilla chips.

Geef een reactie

