Weekmenu #39 | De Groene Keuken #dagenzondervlees

Weekmenu #39

Deze week was echt een voorbeeldweek qua lekker en veelzijdig eten. Ik verwerkte nochtans heel wat restjes groenten en in het weekend heb ik bijna niet zelf moeten koken (da’s ook vaak een pluspunt). Toch waren veel van de dingen die ik maakte echte blijvertjes, zot dat ik ze nog niet eerder had gemaakt.

Maandag : Kamut tagliatelle met prei-erwtensaus en kipstuckjes van DVS.
Deze verschijnt regelmatig onder één of andere vorm op tafel. Prei-‘room-saus is snel klaar en lekker, een ideaal gerecht ook voor in de winter.

Weekmenu #39 | De Groene Keuken #dagenzondervlees

Dinsdag : Wok van ui, wortel, rode kool, doperwten en broccoli met gemarineerde tofu, udon noedels en pindasaus.
Hier! Mijn gerecht dat volledig (buiten de noedels en de saus) uit restjes bestaat! Wortels heb ik echt altijd in de koelkast liggen, als mijn wortels allemaal op zijn, krijg ik een beetje stress… Het zijn dan ook mijn favoriete groenten. Ik gooide er ongeveer 1/4 rode kool bij, de laatste broccoliroosjes uit de diepvries en ongeveer een cup doperwten. De tofu marineerde ik een sausje van (bio) tomatenketchup, sojasaus, chilipeper, gember en knoflook. Erg lekker!

Woensdag : Lasagne met bolognesesaus, kaassaus en no-muh kaas.
In de bolognesesaus verwerkte ik mijn LAATSTE 2 WORTELS, je kunt je voorstellen dat ik blij was toen ik vrijdag een nieuwe voorraad wortels kon kopen. Deze lasagne was echt verrukkelijk. Heel kazig ook, gelukkig had ik m zelf gemaakt, want anders had ik gedacht dat iemand er koekaas door gedraaid had. Maar ’t was dus helemaal vegan en, nog eens, verrukkelijk.

Weekmenu #39 | De Groene Keuken #dagenzondervlees

Donderdag : Pittige kikkererwtenscramble met bietenchips (met geroosterd paprikapoeder), couscous en tahinsaus.
De enige groenten die nog in de koelkast lagen waren een paar eenzame bietjes. Ik maakte er bietenchips van en maakte voor het eerst een kikkererwtenscramble. Supermakkelijk en supersmakelijk. Dit gaat nog vaker gemaakt worden, maar dan met wat meer groenten erbij. Alles was trouwens in een wip klaar!

Vrijdag : Afhaal bij Peas – veggieballetjes, paella, noedelsalade en zoete aardappel met pindasaus.
We aten samen met de liefste vriendjes enkele afhaalgerechten van bij Peas (vegan afhaal in Hasselt – ik ben er nog altijd heel enthousiast over!). Het was allemaal erg lekker en kraakvers. De enige twee minpuntjes die ik erover kan aanhalen is dat alles eerder geschikt is voor een lunch dan voor avondeten (of toch voor mij, ik heb graag stevige en warme kost ’s avonds) en dat het wat weinig is… Ik ben nu wel een flinke eter, maar zo’n bakje is net iets te weinig voor mij, en voor Jo helemaal.

Zaterdag : Eten bij Loving Hut Veganerie – Toscana burger (zonder vegan kaas) en potato wedges met tartaar.
Ik laat nooit een kans liggen om bij de Veganerie te gaan eten. Ik heb een dik kwartier zitten twijfelen of ik een burger zou eten of de vol-au-vent, maar ben uiteindelijke toch voor mijn favoriete burger gegaan. Zo lekker, die Toscana burger, de gegrilde groentjes en de pesto zijn echt een zalige combinatie. En ik at in superfijn gezelschap, dat maakt alles toch altijd nog net iéts lekkerder.

Weekmenu #39 | De Groene Keuken #dagenzondervlees

Zondag : Oosters feest bij mijn ouders – wontonsoep, rijst met curry, zeewiersalade, gemarineerde worteltjes, gefrituurde rijstvlokken, gebakken koningsoesterzwammen, …
We zagen de kans om een bak koningsoesterzwammen te kopen en die lieten we uiteraard niet liggen. Koningsoesterzwammen zijn echt dé lekkerste paddenstoelen die ik ooit heb gegeten. Je kunt ze lekker krokant bakken en zijn dan echt hemels, de perfecte “vleesvervanger” voor wie dat woord graag hoort. Mijn ouders besloten om er dan meteen een Oosters feest van te maken. Zelf wou ik lenterolletjes maken, maar ook al zien rijstvellen met zwarte sesamzaadjes er enorm mooi uit, ze zijn ontzettend onhandig en eigenlijk vrij taai. Maar ze waren wel lekker gevuld met tempeh gebakken in barbecuesaus, met worteltjes en pindasaus erbij. Na wat googelen heb ik trouwens ontdekt dat de rijstvellen met sesamzaadjes eigenlijk bedoeld zijn om te frituren tot een soort kroepoek (wat mijn papa diezelfde avond had gedaan met rijstvlokken).

Wie doet er trouwens mee aan Dagen Zonder Vlees en ziet het nog helemaal zitten? Nog een paar lekkere recepten tegengekomen? 

5 gedachtes over “Weekmenu #39

    • Sara (degroenekeuken) zegt:

      Haha 😀 Altijd welkom!
      Goh, ik maak mijn pindasaus bijna altijd anders. Maar de basis is meestal: pindakaas, tamari, chilipeper/poeder, wat (verse) gember en evt. wat ahornsiroop of bruine suiker (en water om de juiste structuur te krijgen). De juiste afmetingen weet ik niet, ik proef meestal of het lekker is en voeg dan van het een of ander wat toe. Ik zou alles eens juist moeten opschrijven 🙂

Geef een reactie

