Mijn favoriete plantaardige melk | De Groene Keuken

Mijn 5 favoriete soorten plantaardige melk

We komen steeds meer redenen te weten om dierlijke melk aan de kant te laten staan. Maar wat is het alternatief? En is dat wel beter?
Over soja doen veel mythes de ronde, om het kort te houden: neen, soja is niet ongezond, je moet niet overdrijven in je consumptie (zoals dat met alles is) en dan heeft het zelfs voordelen voor je gezondheid. Als je verrijkte melk koopt, krijg je heel wat vitaminen en mineralen extra binnen. Bovendien heeft plantaardige melk een minder grote ecologische voetafdruk (wie trouwens info heeft over welke plantaardige melk het méést ecologisch is, laat het me aub weten want ik ben er al een tijdje naar op zoek :-)). En uiteraard is het voor de koeien en de kalfjes zoveel beter als je hun melk niet drinkt… Want laten we realistisch zijn, koeienmelk dient toch gewoon om kalfjes te doen groeien?!
Als je, net zoals ik, houdt van wat afwisseling zijn er meer dan genoeg keuzes. Benieuwd naar meer? Ik geef je alvast mijn 5 favoriete soorten:

Amandelmelk | De Groene Keuken

1. Zelfgemaakte amandelmelk
Ik maak het veel te weinig, maar mijn favoriet blijft homemade amandelmelk. Zelfs zonder er iets aan toe te voegen is het al een lekker ding. Maar als je er wat dadels, vanillepoeder en/of cacaopoeder aan toevoegt… ooh yum! Te lekker om vanaf te blijven!
Het enige minpuntje… :

Mijn 5 favoriete soorten plantaardige melk | De Groene Keuken

Just kiddin’, amandelmelk is op een wip klaar en jij kunt het ook!

 

2. Haverdrank van Oatly
Ik geef toe, de verpakking van deze melk speelt een beetje mee. Maar ook de smaak is dik in orde. Havermelk is sowieso al wat zoeter van smaak, ik vind ze daarom lekker om bij mijn granola of andere ontbijtgranen te eten, ook bij koffie past ze geweldig. Trouwens, de chocolademelk van Oatly is echt de allerbeste, voor mij heeft ze die van Alpro van de troon gestoten.

Mijn 5 favoriete soorten plantaardige melk | De Groene Keuken

3. Sojadrink ongezoet van Alpro
Deze plantenmelk is niet ontzettend lekker, maar ik vind ze wel buitengewoon veelzijdig om te koken. Ik gebruik ze vaak om een sausje mee te maken, om veganaise mee te maken en regelmatig in mijn koffie. Ook om ongezoete dingen mee te bakken is ze ideaal (bvb. in ‘melk’brood of in hartige pannenkoeken).
Waarom ik deze melk boven de variant van Provamel verkies, is omdat hier meer vitamines aan toegevoegd zijn.

4. Zelfgemaakte cashewmelk
Cashewmelk heb ik nog maar twee keer zelf gemaakt, niet omdat het zo bewerkelijk is, want het proces is exact hetzelfde als dat van amandelmelk, maar omdat ik mijn cashewnoten het liefst voor kaasjes en (kaas)sauzen bewaar. Ze is wel erg lekker, licht zoet van smaak en omdat je ze zelf al in een blender gooit, doe je er welke smaakmakers je maar wilt bij. Overheerlijk om een (iced) latte mee te maken!
In onze lente-editie 2015 van De Groene Keuken Magazine plaatsten we zelfs een volledige DIY / special over zelfgemaakte plantaardige melk!

5. Amandel-rijstdrink van Provamel
Deze melk is heerlijk zoet dankzij de combinatie van amandel en rijst. Ik vind deze héérlijk in mijn koffie, maar voor andere dingen vind ik ze net iets te zoet.

Jo vindt trouwens de soja light van alpro lekker om zo te drinken. Verder heb je ook nog rijstmelk, gezoete sojamelk, (on)gezoete en (on)geroosterde amandelmelk, hazelnootmelk, kokosmelk … ga zo maar door. Soms heb ik de indruk dat er elke maand weer een nieuw smaakje in de winkel te vinden is. Bovendien hebben de meeste supermarkten ondertussen al een eigen gamma (huismerk) aan plantenmelk. Het enige nadeel is dat plantaardige melk nog steeds wat duurder is dan dierlijke melk. Je kunt echter al besparen door van huismerken te kopen of door ze zelf te maken. Het kost niet veel tijd, het is lekker en je doet er in wat je wilt!

BE Vegan, de Belgische veganismevereniging, pakte vorige maand trouwens uit met een mooie campagne over melk. Je komt op hun site ook heel wat meer te weten waarom je dierlijke melk beter aan de kant laat staan.

Wat is jouw favoriete plantaardige melk?

2 gedachtes over “Mijn 5 favoriete soorten plantaardige melk

Geef een reactie

