Weekmenu #41 | De Groene Keuken

Weekmenu #41

Nog zo’n 10 Dagen Zonder Vlees waarin je ten volle kunt genieten van de fantastische verscheidenheid aan groenten, granen en peulvruchten (en plantaardig gebak, voor de lekkerbekken). Voor wie het goed meevalt en er graag nog een extra ‘uitdaging’ aan wilt vastmaken, kan ik aanraden om mee te doen aan de Vegan Challenge. Deze ging afgelopen zaterdag van start maar je kunt je nog altijd inschrijven. Het is een aanrader want je krijgt elke dag tips en recepten waarmee je weer wat verder kunt. Ook ik zal deze maand extra mijn best doen om antwoorden op veelgestelde vragen te bieden. Op Facebook vroeg ik al om me jouw vragen over veganisme te sturen, maar ook hier mag je jouw vragen achterlaten of stuur me een mailtje! De vragen en antwoorden komen in de loop van de maand online.

Hier alvast wat inspiratie voor wat je op je bord kunt toveren deze week:

Weekmenu #41 | De Groene Keuken

Maandag : Wok van bruine en zwarte rijstnoedels met ui, wortel, broccoli, radijsjes en champignons met pindasaus.
Er is toch echt niks zo makkelijk als een wokgerecht? En nog lekker ook!

Weekmenu #41 | De Groene Keuken

Dinsdag : Gebakken aardappels met tartaar, veldsla, radijsjes, champignons en zelfgemaakte Mexciaanse worstjes/burgers.
Het recept voor de Mexicaanse worstjes moet ik nog op punt stellen, maar zodra dat gebeurd is komt het online. Ze waren nu al erg lekker, maar de smaak kan nog iets meer uitgesproken zijn en de structuur verdient ook nog wat aandacht. Verder was dit echt een heerlijk simpel avondmaal!

Woensdag : Paella met ui, paprika, doperwten, tomaat, maïs, artisjok, olijven, borlottibonen, look, …
Als mijn schoonouders komen eten, doe ik toch altijd wat meer mijn best 😉 Ik baseerde me op een recept uit Plenty, voegde wat andere kruiden en peulvruchten toe en gebruikte meer groenten. Het was erg lekker! Fijn om hier nog wat verder mee te experimenteren tot ik mijn eigen paella-recept heb.

Weekmenu #41 | De Groene Keuken

Donderdag : Pizza met tomatensaus, kaas-basilicumsaus, sjalot, tomaat, paprika, olijven en artisjokken.
Soms heb ik het gevoel dat ik echt hopeloos verliefd ben op zelfgemaakte pizza. Ik heb er nu, bijvoorbeeld, alweer zin in. Maar ik vergeef het mezelf omdat het zo lekker is. Extra fijn was dat we de pizza buiten, in gezelschap van mijn ouders, konden opeten! Zalig om zo vroeg op het jaar al buiten te kunnen eten.

Vrijdag : Volkorenpasta met rode pesto en broccoli.
Aangezien we op een mini-tripje naar Groningen vertrokken, moest ik iets maken dat snel klaar was en toch nog voedzaam. Ik maakte mijn rode pesto, maar deed er wat meer zonnebloempitten in en lengde aan met wat water zodat het een meer zongedroogde tomaat-crème werd.

Zaterdag : Linzensoep – speltnoedels met geroerbakte groenten (ui, paprika, paksoi, …) en tempeh – chocolade-kokosijs.
De allerallerliefste Ellen maakte maar liefst een drie-gangenmenu voor ons klaar. De linzensoep was heerlijk en werd gevolgd door een minstens even lekker noedelgerecht. Voor het kokosijs paste ik, want iedereen weet ondertussen dat ik geen fan van kokos ben.

Zondag : De Herbivoor burgersalade.
(Misschien niet zo) stiekem kijk ik altijd uit naar nieuwe plekjes om vegan te eten. In Groningen was dat bij De Herbivoor. Ik had er al wat van gehoord en was benieuwd om er zelf iets te gaan eten. Na een Bite Back actie in Groningen, gingen we er met ons vijf naartoe. Om het kort te houden: iedereen vond alles lekker en we willen er zeker nog eens naar terug!

Wat voor lekkers at jij afgelopen week?

Een gedachte over “Weekmenu #41

  1. fiekefatjerietjes zegt:

    Zo’n zalige foto’s alweer!
    Een tijdje geleden zat ik me hier nog te verlekkeren op kroketjes, en afgelopen weekend at ik er twee keer :-). Vorige week was er ook een lekkere groene pasta, waar ik drie dagen van kon eten. En paaseitjes. Oops!

Geef een reactie

