TIPS VOOR EEN WEEKMENU | De Groene Keuken

10 tips om een weekmenu op te maken

of Hoe maak ik mijn weekmenu op?

Mijn weekmenu’s zijn een vaste waarde geworden op De Groene Keuken. Ik vind het zelf nog steeds leuk om ze te maken en te delen. Als ik eerlijk ben zeg ik dat ik ook niet altijd een menu op voorhand maak, soms vind ik de tijd gewoon niet om erover na te denken wat ik allemaal wil eten. Vaak zitten er wel een paar ideeën in mijn hoofd, maar soms trek ik ook gewoon naar de winkel en koop ik de groenten waar ik zin in heb. Het geeft me wel ontzettend veel gemoedsrust als ik al een menu heb opgemaakt en daarmee naar de winkel kan. Want niet alleen gaat het winkelen dan veel sneller vooruit, ik moet me door de week ook niet meer zitten afvragen “wat moet ik vanavond klaarmaken?”.. Dat laatste klinkt bekend, toch? Zowat iedereen die ik ken, stelt zich op zeer regelmatige basis die vraag. Dus, als jij daar ook gek van wordt, dan is een uurtje per week opofferen om een weekmenu samen te stellen een kleine prijs voor meer rust in je hoofd.

Trouwens, als je het wat onderhoudt, duurt dit zeker geen uur meer en ben je vaak op 10 minuten klaar.

TIPS VOOR EEN WEEKMENU | De Groene Keuken

Waar let je op?

  • Dingen die één of meer gezinsleden niet graag eten, neem je best niet op in je weekmenu, of je zorgt dat er restjes van een vorige dag zijn om dit op te vangen of vervangt het door iets anders.
  • Hoe is jouw agenda en die van je gezinslid/leden ingedeeld? Op een avond dat jij het druk hebt, moet je iets makkelijk voorzien of kookt je partner. Als je partner bvb. een uur later thuis gaat zijn van haar/zijn werk, kun jij eventueel wat meer tijd besteden aan het koken.
  • Heb je voor twee gerechten een beetje broccoli nodig? Maak die twee gerechten dan na elkaar, zo bespaar je werk en wordt het leven weer eenvoudiger!

TIPS VOOR EEN WEEKMENU | De Groene Keuken

Wat zijn mijn ultieme tips?

  • Kijk naar welke groenten in het seizoen zijn.
  • Pak er een aantal kookboeken bij.
  • Een laptop of tablet met toegang tot internet en meer bepaald Pinterest is ook handig.
  • Schrijf je weekmenu netjes op (dat mag natuurlijk ook digitaal, maar met pen en papier is dat eens zo fijn).
  • Maak je weekmenu de dag voordat je gaat winkelen:
  • En maak dan ineens een boodschappenlijstje als je jouw weekmenu opstelt.
  • Gebruik jouw favoriete snelle en makkelijke gerechten voor de drukke avonden.
  • Hou een lijstje bij van gerechten die in de smaak vielen en van gerechten die snel & makkelijk zijn (en welke je net nièt meer moet maken).
  • Ik eet heel graag spaghetti, dus dat staat bijna elke week op mijn weekmenu. Als jij heel graag soep eet, houdt niets je tegen dat elke woensdag te eten.
  • Plan naar het einde van de week gerechten die je maakt met de langst houdbare groenten (denk aan tomaten, prei, zoete aardappel …) en op het begin van de week de gerechten die je maakt met wat snel op moet (denk aan champignons, spinazie, avocado’s, …)

Last but not least: durf te schuiven! Ik zet vaak een extra makkelijk gerecht in mijn weekplanning, voor het geval dat ik een avond echt geen zin heb om te koken. Heb je dus op dinsdag iets uit een kookboek gepland, dat je nog niet eerder hebt klaargemaakt, maar heb je eigenlijk zin in de spaghetti die je op donderdag hebt gepland? Wissel! Je hebt de ingrediënten in huis en die gnocchi uit dat kookboek zal op donderdag even goed smaken. En als je op woensdag geen zin hebt in boerenkoolstamppot, dan maak je dat gewoon op een andere dag.

TIPS VOOR EEN WEEKMENU | De Groene Keuken

Succes met het maken van jouw weekmenu’s!
Dankzij Fieke stootte ik trouwens op een supertof schriftje waar je elke dag, 5 jaar lang, in kunt noteren wat je die avond hebt gegeten: Cook’s One Line A Day. Uiteraard kun je hier zelf ook een tof notitieboek voor gebruiken dat je al langer hebt rondslingeren, of het simpelweg op je computer ingeven.

Maak jij een weekmenu op? Of ben je van plan het nu wel te doen? Laat het weten in de comments >>>

3 gedachtes over “10 tips om een weekmenu op te maken

  1. karlienvh zegt:

    Ik gebruik grotendeels dezelfde methode als jij, maar een extra aanrader vind ik om iedere week één “restjesdag” in te plannen, om voedselverspilling tegen te gaan. Als er niet voldoende restjes zijn, kun je die dag altijd iets afhalen of bestellen.

  2. fiekefatjerietjes zegt:

    Ik doe ook al lang van weekmenu! Naast het boekje dat jij nu ook hebt, maakte ik een schriftje met alle succesrecepten. Dan hoef ik enkel dat (en soms een nieuw kookboek) erbij te nemen om het weekmenu op te stellen. En inderdaad: als je dat vaak genoeg doet, gaat het extra snel! Wij hebben trouwens ook altijd noodfood in de diepvries of de berging staan, want er zijn altijd avonden waarop het echt niet lukt om iets op tafel te toveren… Dan is een potje Panang Curry snel opgewarmd, of een stoofpot met kikkererwten en brood ook snel gemaakt!

Geef een reactie

