Bowls of Goodness, Nina Olsson | De Groene Keuken

Bowls of Goodness – Nina Olsson

Tegenwoordig verschijnen er zoveel mooie kookboeken, dat ik het aanbod nauwelijks kan bijhouden. Een tijdje geleden kwam ‘Bowls of Goodness. Verrukkelijke en voedzame vegetarische recepten’ van Nina Olsson uit.

Bowls of Goodness, Nina Olsson | De Groene Keuken

Misschien ken je Nina wel van haar blog Nourish Atelier? Wel, net zoals op haar blog, staan er in haar boek ook prachtige foto’s! Het enige wat ik moet opmerken over de foto’s is dat ze soms iets té fel bewerkt zijn, waardoor ze een beetje korrelig lijken of de kleuren een beetje gek zijn. Verder ziet het boek er ontzettend leuk uit, met een simpele opmaak waarbij alles goed bij elkaar past.

Het boek is opgedeeld in verschillende hoofdstukken:

  • gezonde goedemorgen
  • soepen
  • salades
  • graankommen
  • pasta, courgetti en noedels
  • machtige kommen
  • hapjes en bijgerechten
  • lekker zoet

Voor ieder wat wils dus! Bowls of Goodness is niet volledig vegan, maar wel vegetarisch met weinig gebruik van zuivel en ei. Bij zowat alle vegetarische gerechten staat wat je ter vervanging kunt gebruiken om er een vegan versie van te maken.

Bowls of Goodness, Nina Olsson | De Groene Keuken

Noord-Afrikaanse stoofpot

Ik maakte drie gerechten uit het boek en wil er graag nog heel wat meer maken! Ik begon met de tempésteaks, een simpel bijgerecht van tempé in sambalmarinade met een korstje van krokante kokos en sesam. Alleen liet ik als geen-kokos-fan de kokos weg en werd het alsnog een heerlijke manier om tempé klaar te maken! De Noord-Afrikaanse stoofpot met aubergine was het volgende gerecht dat ik probeerde. Ik pastte ook dit recept wat aan, aangezien ik geen zoete aardappel had. Ongetwijfeld is het met de aardappel nog lekkerder, maar ook zonder was dit een heerlijke, kruidige stoofpot. Ik liet het geheel wel minstens een half uurtje pruttelen ipv. 15 minuten. Als laatste probeerde ik de koninklijke korma, ongetwijfeld mijn favoriet. De specerijenpasta voor dit recept is ontzettend goed! Ondertussen maakte ik dit recept al twee keer, één keer helemaal volgens recept (wel zonder de appel-uipickle erbij) en één keer met wortel, sperziebonen en paprika in plaats van wortel en bloemkool. Beide erg lekker.

Bowls of Goodness, Nina Olsson | De Groene Keuken

Koninklijke korma met komkommer raita (en goulash en couscous).

Bowls of Goodness, Nina Olsson | De Groene Keuken

Tempésteaks (zonder kokos)

Uiteraard zou ik mezelf niet zijn, moest ik geen lijstje hebben van gerechten die ik hier nog uit wil maken. O.a. de kasha met rabarber en pindakaas – masala gierstkom – pokékom met watermeloen – polpetti met tuinkruidenpesto – loyale linzenchili – en masala met groenteballetjes lijken me heerlijk. In alle eerlijkheid lijkt bijna elk gerecht uit dit boek heerlijk.

Bowls of Goodness | Nina Olsson
Uitgeverij Luitingh Sijthoff | 192 p | 2017

BewarenBewaren

3 gedachtes over “Bowls of Goodness – Nina Olsson

  1. Karlijn zegt:

    Ik heb dit kookboek voor mijn verjaardag gekregen en het is inderdaad een heel fijn boek om uit te koken! Tot nu toe is de dhal tadka een van mijn favoriete recepten, maar de polpetti met tuinkruidenpesto en groenteballetjes lijken me ook erg lekker 🙂

Geef een reactie

