Review Thuiskomen, Dorien Knockaert | De Groene Keuken

REVIEW: Thuiskomen – Dorien Knockaert

Ik hou van vrouwen waar ik naar op kan kijken. Vrouwen die me doen nadenken over mezelf, maar me niet slecht doen voelen over mezelf, die me aanzetten om iets te doen met mijn gedachten, met mijn ideeën, die me doen denken “he, ik wil dat ook doen of kunnen”. Vrouwen die graag praten over eten en daar over kunnen schrijven zodat je het gevoel hebt dat ze tegen je aan het praten zijn, die weten waar ze het over hebben en dan in een handomdraai een mooi recept uit hun mouw toveren. Dorien Knockaert is zo’n vrouw.

Ik hou ècht waar heel veel van Dorien haar geschrijf. Ik heb Thuiskomen – haar nieuwste boek – van voor tot achter gelezen en er ontzettend hard van genoten. Het is geen vegan kookboek – wel vegetarisch – maar het drukte me nog eens met de neus op koken. Normaal ‘lees’ ik geen kookboeken, maar maak ik er gewoon recepten uit. Hoogstens lees ik de inleiding van het recept en héél soms de inleiding van het boek. Maar Thuiskomen is een boek om te lezen én om uit te koken. Door de combinatie van beide krijg je ècht zin in (doordeweeks, lekker) koken.

Dorien haar schrijfstijl leest simpelweg heel vlot, het lijkt bijna of je met haar een koffie aan het drinken bent en ze je aan het vertellen is over eten. Je komt meer te weten over hoe je kunt koken, hoe je kunt plannen en uiteraard staan er heel wat recepten in dit boek. Wat fijn is, is dat er bij elk recept nog wat extra tips staan over hoe je het kunt aanpassen, naar je smaak of aan de groenten die in je koelkast liggen.
Een minpunt voor mij is dat er, ondanks dat het boek vegetarisch is, tips gegeven worden om het te combineren met vlees of vis. En nog een minpunt is dat er een stuk over eieren gaat. Maar goed, dat neemt echt niet weg dat het een ontzettend aangenaam boek is.

Maar goed, op naar de recepten! De gerechten die je in Thuiskomen vindt zijn niet zo speciaal. Dat klinkt niet al een echte verkoopstruc die zin, maar eigenlijk is het net wat je nodig hebt op een weekdag. Zelf zit ik de laatste tijd een beetje in een kookdip en dit boek is ideaal voor zo’n tijden. De recepten die er instaan schreeuwen niet meteen ‘maak mij!’, maar ze zijn wel superhandig voor een inspiratieloze donderdag, of eender welke andere weekdag. Zo maakte ik vorige week een schotel met tal van groenten in de oven. Iets wat ik nog al deed, maar ik vergeet vaak dat dit zo’n makkelijk avondmaal wordt. Dankzij Thuiskomen gooide ik weer een heleboel heerlijke groenten samen en at zo één van de smakelijkste en, vooral, makkelijkste gerechten van de week. Naast de groenten deed ik er ook kikkererwten bij, om zo ineens wat extra eiwitten binnen te krijgen (en een superlekker toevoeging!). Ik maakte ook de noedels met geroosterde groenten en gekarameliseerde ui, dat was geen hoogvlieger, maar ik had wel makkelijk, lekker genoeg en gezond gegeten.

Als je op zoek bent naar een kookboek dat je opnieuw wat uitdaagt, is Thuiskomen niets voor jou. Maar als je houdt van eten, lezen over eten en door de week nood hebt aan inspiratie, dan wel. En echt, ik klink misschien iets minder enthousiast over de gerechten, maar ik vind het heel echt waar een prachtig boek en een grote aanwinst voor mijn (uitpuilende) boekenkast.

Dankuwel Dorien!

Thuiskomen. De magie van doordeweeks koken. – Dorien Knockaert
Uitgeverij Luster.  €29,95. 256 p.